חד"ש בירכה על החלטת בבית הדין בהאג לפתוח בחקירה בחשד לפשעי מלחמה

התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה אתמול (שישי) כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא", הסבירה. עם זאת, התובעת הוסיפה כי היא ביקשה חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין לעניין סמכות השיפוט בטרם הפתיחה בחקירה.

התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה (צילום: בית הדין הבינלאומי)

התובעת בבית הדין הפלילי בהאג ניהלה בדיקה מקדמית בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני מאז 2014, לאחר שהרשות הפלסטינית הצטרפה לבית הדין. בדיקה מקדמית היא שלב ראשון שבו התובעת שוקלת אם יש מקום לפתוח בחקירה, בוחנת שאלות הנוגעות לסמכות החקירה.

עקבות ההחלטה, ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח מכתב למנהיגים בעולם ובו כתב כי "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו. רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ מולדתם לפשע מלחמה. זה אבסורד". נגד, משרד החוץ הפלסטיני בירך על ההחלטה. במשרד החוץ הפלסטיני העריכו כי "צעד זה מבטא את כוונת התובע לפתוח בחקירה פלילית של המצב בפלסטין, מיד לאחר שהמעגל המקדים מסיים את דיוניו". במשרד הוסיפו כי "לעם הפלסטיני יש את הזכות לדרוש את כל הסיוע והצדק שמספקים המשפט הבינלאומי, נוכח הצורך הדחוף והגודל של המצב בפלסטין".

בחד"ש בירכו אמש על החלטת בית הדין בהאג. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שאל מי מפחד מהמשפט הבינלאומי? רק מי שיש לו מה להסתיר. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טוען שבית הדין בהאג חסר סמכות שיפוטית על ישראל. הוא צריך לדעת שלכיבוש יש השלכות. כשבונים התנחלויות, מנשלים קהילות ילידיות ויורים במפגינים יש לכך השלכות. כשהממשלה מתכחשת לזכויות הפלסטינים ולחוק הבינ"לצריך שיהיו לכך השלכות".

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) "בזמנים של תעמולת שקר ימנית, החלטת בית הדין בהאג היא חשובה כי היא אומרת את ישראל מותר וצריך לחקור על פשעים כנגד העם הפלסטיני החי תחת שלטונה הצבאי. במקום לצווח נגד ביקורת בינלאומית, עלינו הישראלים להישיר מבט אל הפשעים המבוצעים בשמנו ובתקציבי ממשלתנו, ולהתנגד להם". עוד הדגיש ש"עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור מוציא גלעד ארדן דרך "המשרד לעניינים אסטרטגיים" כדי לשכנע את העולם שהתנגדות לכיבוש ולמדיניות ממשלת ישראל היא אנטישמיות. בזמנים של תעמולת שקר ימנית, החלטת ביה"ד בהאג היא חשובה כי היא אומרת את ישראל מותר וצריך לחקור על פשעים כנגד העם הפלסטיני החי תחת שלטונה הצבאי. במקום לצווח נגד ביקורת בינלאומית, עלינו הישראלים להישיר מבט אל הפשעים המבוצעים בשמנו ובתקציבי ממשלתנו, ולהתנגד להם".

חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) סבורה שהפחד של ממשלת ישראל מחקירות של גופים בינלאומיים "הוא העדות החזקה ביותר לפשעי הכיבוש על ראש הגנב בוער כובע. אנחנו יודעים שבמתקפות על עזה ישראל הפציצה אזורים אזרחיים והרגה מאות ילדים אם ישראל מכחישה את זה היא צריכה לקדם בברכה חקירה מצד בית הדין הבינלאומי.

בארגון בצלם גם בירכו על ההחלטה. בהודעה מטעם הארגון נמסר כי "החלטת התובעת שההפרות החמורות של זכויות האדם של הפלסטינים בידי ישראל מחייבת פתיחה בחקירה מתבקשת ומתחייבת מהמציאות. האקרובטיקה המשפטית של ישראל בניסיון לטייח את פשעיה אינה משכנעת איש".

להצהרה המלאה של התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה (באנגלית):

https://www.icc-cpi.int/Pages/item.aspx?name=20191220-otp-statement-palestine