חדר המצב של ההסתדרות לסיוע המפוטרים; עיני: תכנית האוצר לא טובה לעובדים

ההסתדרות מגבירה את ההיערכות בעקבות המשבר הקפיטליסטי וגל הפיטורים בישראל. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הנחה את מזכירי האיגודים המקצועיים להגיע למפעלים, כדי לאסוף מידע על מצבם של העובדים ועל מדיניות ההנהלות כלפי עובדיהן. זאת, במטרה לטפל במקומות שבהם התגלו בעיות. בנוסף, מתגברת ההסתדרות את מוקד הפניות שלה. חדר המצב של ההסתדרות יהיה מאויש מ-8:00 בבוקר עד 20:00 ויטפל בפניות של עובדים.

"קיבלנו פניות של עובדים רבים מחברת משמר שנסגרה", מסר יו"ר חדר המצב של ההסתדרות, ג'יהאד עקל ויו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות. "אנחנו כבר מטפלים ב-500 מעובדי משמר, שחלקם מצאו עבודה אצל הקבלן שהחליף את החברה אבל עדיין לא קיבלו את שכר אוקטובר וחלקם לא מצאו עבודה ולא קיבלו מכתבי פיטורים. אנחנו מעניקים להם סיוע משפטי. בנוסף, קיבלנו פניות רבות של עובדים משפוטרו ומחברת קודאק, שאינם מאוגדים. הפנינו אותם לטיפול של מרחב פתח-תקווה בהסתדרות".
 
"אבל רוב העובדים שמתקשרים הם לא עובדים שכבר פוטרו אלא כאלה שחוששים מפני פיטורים", הדגיש עקל, "הם שואלים על הזכויות שלהם במקרה של פיטורים, מפיצויים ועד פדיון ימי חופש. כמות הפניות שאנחנו מקבלים היא גדולה בהרבה מכמות הפניות בזמן שגרה. אני מרגיש חרדה ודאגה רבה בקולם של הפונים, גם אם הם מתקשרים רק לשיחה קצרה כדי לשאול שאלה טכנית. מרבית הפונים הם מהתעשייה וממגזר השירותים אבל יש גם פניות מעטות מההיי-טק".
 
יצוין שיו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שיגר אמש (יום ב')  מכתב לשר האוצר, רוני בראון, ובו הוא דורש לפתוח במו"מ על מתן רשת בטחון מיידית לעובדים העמיתים בקרנות הפנסיה וקופות הגמל. עיני אף דורש מבר-און הידברות בדבר מתן סיוע למפעלים דרך השתתפות בשכר העובדים, תמורת הבטחת המפעל שלא לפטר עובדים. "אם משרד האוצר לא יפתח במו"מ עם ההסתדרות בשני נושאים אלה – ההסתדרות לא תוכל להבליג יותר".

עיני הוסיף ואמר כי "משרד האוצר עשה בימים האחרונים כותרות גדולות על תוכנית חירום להצלת המשק. אולם מבירורים שערכתי ומהפרסומים השונים אין בתוכנית בשורה לציבור העובדים. מבחינת העובדים, המהווים את הציבור הרחב, בהיעדר רשת בטחון ותמריץ ברור שימנע פיטורים בטווח הקצר הרי שאין בשורה חדשה לעובדים".

עיני כתב כי בנושא רשת הביטחון נהגה ההסתדרות באחריות וניהלה הידברות שקטה עם האוצר, אולם לנוכח אי ההיענות של האוצר לא יכולה יותר ההסתדרות להבליג. "משך שנות דור, היו כספי החיסכון של העובדים מוגנים, באמצעות אגרות חוב ממשלתיות בעלות תשואה מובטחת. משרד האוצר בחר להסיר הגנה זו, תוך שהוא שולח את כספי החוסכים להשקעה בבורסה. נוכח המשבר ספגו כספי החיסכון הפסדים קשים בשלושת החודשים האחרונים. בחודשים אלה גילינו אחריות ואיפוק, כאשר קיווינו והמתנו לטיפול ממשלתי בסוגיה. שעה שתוכנית האוצר אינה מתמודדת כלל עם עניין זה לא נוכל להבליג עוד", כותב עיני.

עיני אף סבור, כי מקורות המימון של התוכנית אינם ברורים. "אם האוצר מתכוון לממש תוכנית כלכלית ללא הגדלת ההוצאה הממשלתי הרי שהוא בבחינת מאחז עיניים. הממשלה כעת צריכה להתגייס ולקחת אחריות כלפי אזרחיה. אין דרך אחרת לעשות זאת זולת הזרמת כספים למשק".