ועדת העבודה הפחיתה את הקנסות שקבלנים אמורים לשלם על עבירות בטיחות

משרד העבודה והרווחה הודיע אתמול (שני) על כניסתן לתוקף של עיצומים כספיים על קבלן בניין רשלן בגין עבירות בטיחות באתר בנייה. בהודעת המשרד צוטט השר חיים כץ כאומר "זוהי נקודת מפנה בתחום הבטיחות בענף הבנייה. יצרנו כלי הרתעתי שצפוי לצמצם דרמטית את היקף תאונות העבודה". אבל במקביל אישרה אתמול ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תקנות נוספות, אף הן יוזמת משרד העבודה, המאפשרות דווקא להפחית חלק מסכומי העיצומים הכספיים שיוטלו בגין עבירות אלו.

2018-01-02_213316

מודעות אבל ובהן שמותיהם של 35 פועלי הבניין שנהרגו בתאונות עבודה במהלך 2017 (צילום: קו לעובד)

 

יצוין שמשרד העבודה פרסם השבוע טיוטת נוהל ליישום הטלת העיצומים הכספיים שאינו דורש את אישור הוועדה כלל, על פיו יוכלו המפקחים של המשרד להסתפק בהתראה מינהלית בלבד "במידה ומדובר בהפרה ראשונה מסוגה בשבע השנים שקדמו לבדיקה."

גובה הקנסות הקבוע בתקנות של משרד העבודה עומד על 35-20 אלף שקל לכל עבירת בטיחות, אך בהתאם להחלטת הוועדה מאתמול, גם אם יחליט מפקח בטיחות להטיל קנסות, הוא יהיה רשאי להפחית 40% מהסכום, במידה והקבלן לא הפר הוראות בטיחות בחמש השנים האחרונות, או הפסיק על דעת עצמו את העבירה לפני שפנה אליו המפקח; הפחתה בגובה 25% תתאפשר אם הוא מעסיק פחות מעשרה עובדים ויש לו נסיבות אישיות קשות; והפחתה בגובה 20% אם נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק שנגרם ממנה.

בנוסף קבעה הוועדה כי סכומי העיצומים לא יעלו על 2.5% ממחזור העסקאות למעסיק שמחזור העסקאות שלו לא עולה עולה על עשרה מיליון שקל ו-4.5% ממחזור העסקאות למעסיק שמחזור העסקאות שלו עולה על עשרה מיליון שקל.

מעמותת קו לעובד נמסר בתגובה להחלטת ועדת העבודה והרווחה כי "מצער לדעת כי למרות העלייה בתאונות העבודה, המחסור במפקחים על הוראות הבטיחות באתרי הבנייה, כבר ביום הראשון בו נכנס לתוקף חוק העיצומים הכספיים על חברות בנייה שהפרו הוראות בטיחות, אושר מנגנון שלמעשה מרוקן אותן מתוכן, על ידי התראות והנחות רבות. אנו מקווים שהעובדה שהתקנות אושרו לחצי שנה בלבד מלמדת כי גם חברי וועדת העבודה והרווחה של הכנסת יודעים כי המהלך שגוי, וכי יתקנו אותו במהרה".