ועדת הכנסת לאנרגיה ירוקה יוזמת צעדים לקידום אנרגיה מתחדשת

 

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום אנרגיה ירוקה קיימה השבוע דיון בנושא: "קידום אנרגיה סולארית במבנים פרטיים וציבוריים ובבתי המגורים", ודנה בבעיות שהתחום הסולארי נתקל בהן כמו היטלי השבחה, מיסוי ירוק, ארנונה על גגות סולאריים, רפורמת הפרגולות ואי הכלכליות של מונה נטו בבתים פרטיים. ח"כ חנא סווייד (חד"ש), ראש ועדת המשנה הודיע ש"בימים הקרובים אגיש הצעת חוק אשר תפטור מתקנים לאנרגיה מתחדשת מהיטל השבחה".

 2014-07-16_210412

הדיון של קידום אנרגיה סולארית במבנים פרטיים וציבוריים ובבתי המגורים נועד לפתור חסמים נקודתיים שונים המונעים את פיתוחו של ענף האנרגיה הסולארית על גגות מבנים פרטיים וציבוריים, ואשר יוצרים איודאות ליזמות בתחום, מעמיסים עלויות עד כדי פגיעה ממשית בכדאיות הכלכלית של פרויקטים, ובעיקר מוסיפים ביורוקרטיה שלא לצורךבמסגרת הדיון, הציג חוקר מרכז המחקר של הכנסת תמצית דו"ח שהוכן לדיון המתארת את עיקרי החסמים הקיימים בתחום. אלה הבעיות שהועלו במסגרת הוועדה:

היטלי השבחהחלק מן הרשויות המקומיות דורשות תשלום היטלי השבחה מבעלי מתקנים פוטווולטאים, אשר מכביד מאוד על הכלכליות של הפרויקטים ומגדיל את תקופת ההחזר של הפרויקטים בעשרות אחוזים, עד הפיכתם לבלתי כלכליים.

ארנונהמזה 4 שנים, מנסה הממשלה ללא הצלחה לאשר תיקון תקנות ההסדרים במשק המדינה על מנת לקבוע תעריף מקסימלי לארנונה בגין מתקנים סולאריים. כיום, חלק מהרשויות המקומיות דורשות תשלום ארנונה לפי סיווגים קיימים של מתקני חשמל או שטח תפוס והדרישה מגיעה לעיתים עד ל-100 שקלים למטר רבוע.

מונה נטו לבתים פרטייםכיום יכולים בעלי גגות לבנות גג סולארי במסגרת הסדרת מונה נטו של רשות החשמל, ולייצר חשמל לצריכה עצמית וגם לקבל תמורה על חשמל המוזרם לרשת. במגזר הביתי התחום אינו מתפתח בגלל חסם מובנה של כלכליות, שכן עלויות ההקמה למתקנים קטנים הנן יקרות ותקופות ההחזר של עלויות המערכות הוא כעשור.

מיסוי ירוקעד תום שנת 2013, ניתנו הקלות במס למתקנים פוטווולטאים מתוקף החלטת ממשלה מס' 2935, בהן פטור ממס הכנסה למתקנים עד 4 קילוואט ועד 18,000 שקלים הכנסה בשנה, קביעת שיעור מס אחיד של 10% לייצור הסולארי, הקלות שונות בחובות דיווח, פחת מואץ על מתקני אנרגיה מתחדשת ועוד. אולם, תוקפן של הוראות אלו פג, ורשות המסים טרם פרסמה הוראות חדשות החלות על שנת 2014 ואילך. התוצאה היא איודאות לגבי תשלומי המס.

הטמעת רפורמת הפרגולותב-1 באוגוסט 2014 עתידות להיכנס לתוקף תקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר, התשע"ד-2014), אשר פוטרות מתקנים פוטווולטאים בהספק של עד 50 קילווואט מהצורך לקבל אישור בניה, ויש צורך להתאים את הסדרות רשות החשמל לייצור חשמל ממתקנים פוטווולטאים ומונהנטו לתקנות החדשות.

במהלך הדיון אמר ח"כ דב חנין (חד"ש) ש"לא צריכה להיות מחלוקת לגבי מה עדיף – מתקנים על גגות או מתקנים קרקעיים – יש להקים מתקנים סולאריים גם על גגות וגם על הקרקעחייבים להגיע למצב שמתקיימת מדיניות אחת בקרב משרדי הממשלה. לא יכול להיות שחוליה אחת רוצה אנרגיה מתחדשת, וחוליה אחרת של הממשלה אינה מסונכרנת בכלל. אחד האתגרים הגדולים של הוועד הוא לגבש מדיניות שתאפשר לכלול את כל גורמי המדינה להתיישר למדיניות שתעודד ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת".

בין החלטות הוועדה בסיום הדיון: "הוועדה קוראת לשר הפנים ולשר האוצר להשלים ללא דיחוי את הליך תיקון התקנות שהתחיל עוד בשנת 2010 (קביעת תעריפי ארנונה על מתקנים סולאריים) ולהביא את התיקון לאישור ועדת הכספים בהקדם האפשרי. הוועדה קוראת לרשות המיסים לחדש את הקלות המס למתקני אנרגיה מתחדשת לרבות בלאי מואץ ולהמשיך את הרציפות הנדרשת בכללי המיסוי לצרכנים ובכלל. הוועדה קוראת לרשות לשירותים ציבוריים – חשמל לבצע את ההתאמות הנדרשות באמות המידה שמפרסמת הרשות על מנת לתת ביטוי לתקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), התשע"ד-2014; הקמת מתקן פוטווולטאי ללא היתר אלא בהרשאה. הוועדה קוראת לרשות לשירותים ציבוריים – חשמל לקדם מסלול להקמה של גגות סולאריים לצרכנים פרטיים במסלול של מונהנטו והוועדה קוראת לשר הפנים לקדם את החקיקה שייזום יו"ר הועדה בנושא מתן פטור מהיטל השבחה למתקני אנרגיה מתחדשת בכלל".