התקפות החות'ים ומחירה הכלכלי הכבד של מלחמת עזה עבור המשק הישראלי

מוחמד עבד א-סלאם, מבכירי החות'ים, אמר הבוקר (שישי) כי לא הייתה הצדקה להתקפה האמריקנית-בריטית על תימן והוא הבטיח כי הם ימשיכו לתקוף ספינות "שבדרכן לישראל". ארצות הברית ובריטניה תקפו הלילה (שישי) עשרות מטרות בשליטת החות'ים בתימן בתגובה להתקפותיהם הבלתי-פוסקות על ספינות בים האדום. המורדים השיעים הבטיחו תגובה קשה לפעולה, המאיימת להסלים את העימות שפרץ בעקבות המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מסר כי "התקיפות הממוקדות הן מסר ברור שארצות הברית ושותפותינו לא יסבלו התקפות על אנשינו או יאפשרו לשחקנים עוינים לסכן את חופש הניווט באחד מהנתיבים המסחריים הקריטיים ביותר בעולם". "לא אהסס להנחות על צעדים נוספים כדי להגן על האנשים שלנו ועל הזרימה החופשית של מסחר בינלאומי לפי הצורך", הוסיף.

זהו נדבך נוסף מהמלחמה ושפיכות הדמים בעזה, ממסכת בעשן את הסכנה האסטרטגית שמציבים הלוחמים החות'ים בתימן לכלכלה הישראלית. ניתוח של המצב בתימן ושל האיום של החות'ים על המשק  בעקבות הלוחמה בעזה אינו זוכה בהתייחסות הראויה בתקשורת הישראלית שהתגייסה לימין המלחמה. כך, לדוגמא, במהדורה באנגלית של היומון "הארץ" נטען, ללא כל הצדקה, כי החות'ים כלל לא מתעניינים בפלסטינים וכי הם רוצים רק לזכות באהדה ציבורית.

החות'ים הצהירו פעמים רבות, כי הם פוגעים רק באוניות סוחר שעוברות בבאב אל-מנדב לכיוון ישראל ולא באוניות שבדרכן לאירופה. לבד מפגיעות ישירות באילת ומפגיעות באוניות בבעלות ישראלית או ממניעת אוניות מלהגיע לישראל, החות'ים נתנו לאוניות שלא בדרכן לישראל לעבור ללא הגבלה. עד כה נרשמו 28 התקפות מסוג זה.

הם לא "ארץ נהדרת"

מכאן שהסכנה הפוטנציאלית לכלכלה ולצרכנים בישראל בגלל המלחמה בעזה גדולה יותר ממה שמתוארת בארץ, כמו למשל במערכונים על החות'ים בתוכנית "ארץ נהדרת". אוניות החפצות להגיע לישראל נאלצות אפוא להקיף את אפריקה. משום כך עלו תעריפי ההובלה של מכולות מאסיה המזרחית לישראל פי 4. הובלת מכולה מסין לישראל, האמורה לעלות בין 1,200 ל-1,500 דולר, עולה  כ-7,000 דולר.

אמנם ישראל מסוגלת להעביר סחורה דרך היבשה – מדובאי דרך ירדן (גשר אלנבי) ובכך לעקוף את החות'ים. אבל זו רק אופציה על הנייר. ראשית, דעת הקהל בירדן סוערת בעקבות הפלישה לרצועת עזה, ומשטר המלך עבדאללה השני, בעל ברית קרוב של ארה"ב, מתמודד עם מחאות המוניות. לא מציאותי לבנות על מעבר של משאיות מהמפרץ דווקא דרך צפון ירדן עד למסוף שהוקם ליד תחנת הרכבת בבית שאן. שנית, רכבים חשמליים מסין יכולים להוביל רק באוניות שנבנו לשם כך.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הכריז לאחרונה על הקמת קואליציה בינלאומית שתבטיח את השייט בים האדום. אבל צרפת, איטליה וספרד כבר הודיעו שלא ישתתפו ביוזמה. הוכחה נוספת שהאמריקאים נחלשו ביכולתם לאחד סביבם מדינות מהמערב. אך גם אם הקואליציה רק תיירט טילים או תאבטח ספינות העוברות בים האדום, הגעת סחורות לישראל תתעכב בכל מקרה.

איחוד האמירויות הערביות וסעודיה ניהלו נגד החות'ים מלחמת חורמה בת שבע שנים ונכשלו במשימתן, ועתה מתנהלים מגעים בין הצדדים. ארצות הברית לא תוכל לנצח את החות'ים במקום שבו אחרים נכשלו.

צפויים נזקים גדולים יותר

הכלכלה הישראלית ניזוקה קשות בעקבות המלחמה בעזה, וביכולתם של החות'ים לגרום פגיעה קשה עוד יותר. בטרם פרצה המלחמה בעזה, שאף ראש הממשלה בנימין נתניהו לחזק את הקשרים הכלכליים עם סין כדי להימנע מלחצים במסגרת "הברוגז" עם ממשל ביידן. אף נמסר שעמד לבקר בסין בתחילת אוקטובר. באמצעות חיזוק הקשורים עם סין, קיווה נתניהו להדוף לחצים ממדינות אירופה (שוק הייצוא מספר אחת של התוצרת הישראלית) לבלום את ריבוי ההתנחלויות בשטחים הכבושים. אך המלחמה טרפה את הקלפים. החות'ים גורמים להתייקרות עצומה במוצרים שמקורם בסין.

אין לשכוח שהסחר עם סין גדל באופן מתמיד בעשור האחרון. מאז 2021, סין היא המדינה שישראל מייבאת ממנה הכי הרבה מוצרים. ב-2022 היה היקף המסחר של ישראל עם סין כ-18 מיליארד דולר: סחורות בהיקף של כ-13 מיליארד דולר עשו את הדרך לישראל, והיתר – את הדרך לסין. ב-11 החודשים הראשונים של 2023, ייבאה ישראל מסין סחורות בהיקף של יותר מ-10 מיליארד דולר.

בעוד שהמלחמה עצמה מהווה נטל עצום על המשק הישראלי, היא תורמת רבות למשק האמריקאי, ובעיקר לחברות הנשק, ולהגברת התעסוקה של העובדים בארה"ב. פועלם של החות'ים עלול להכביד את המחיר הכלכלי הכבד שישראל כבר משלמת בעקבות המלחמה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126484