התקדמות במאבק המתחמים: ההסתדרות הרפואית מציעה לקצר את התורניות ל-16 עד 18 שעות

השיג למאבק המתמחים לרפואה: לאחר תשעה חודשים של דיונים ב"ועדה העליונה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים" שמונתה על ידי ההסתדרות הרפואית (הר"י) – הוגשו אתמול (חמישי) מסקנותיה. המלצת הר"י היא לקצר את התורנויות לטווח של 16 עד 18 שעות כאשר משך התורנות יהיה נתון לבחירה דיפרנציאלית של האיגודים הרפואיים ויעמוד בטווח זה ברוב המקרים. עוד הם המליצו על תנאים שיכשירו את המהלך כמו שיפור בתנאי המומחים, העסקת עוזרי רופא וצוותים אדמיניסטרטיביים להקלה על הרופאים ולשיפור הטיפול הרפואי, הקמת מעונות יום לילדי עובדים ומיסוד מערך הסעות, הקצאת מאות תקנים ועוד. יצוין שבשנים האחרונות מתנהל מאבק נחוש נגד קיומן של תורנויות באורך 26 שעות שנדרשות מהרופאים המתמחים בתקופת הכשרתם.

מחאת המתמחים נגד תורניות בנות 26 שעות בקריית הממשלה בירושלים (צילום ארכיון: מרשם)

 

ארגון המתמחים מרשם מסר בתגובה על המלצות הוועדה: "אנחנו אומנם שמחים שאחרי 10 שנים של התנגדות אקטיבית לקיצור תורנויות בבתי המשפט, בתקשורת, בכנסת ובממשלה, אפילו בהסתדרות הרפואית הבינו שאי אפשר עוד לעבוד 26 שעות ברצף. אבל למודי ניסיון שכמונו מבינים היטב שהעובדה שיש המלצות של ועדה לא מבטיחה דבר. ולכן עד שלא נראה הוספת תקנים וקיצור תורנויות בפועל, מבחינתנו מדובר בעוד צעד לקראת, ובטח שלא בסופו של מאבק".

בארגון מוטרדים מכך שהמקצועות הכירורגים ימשיכו לעבוד במשך 26 שעות. "האמירה כאילו מתמחים במקצועות הכירורגים העדיפו להמשיך לעבוד בתורנויות של 26 שעות, לא תואמת, ואף נוגדת, את הקולות שאנחנו שומעים מהכירורגיים עצמם. אמירה זו גם נוגדת את הסקר שההסתדרות הרפואית בעצמה קיימה, בקרב המתמחים הללו", נמסר מהארגון. "לא נוכל להשלים עם רפורמה שמראש לא מתייחסת ו/או מוותרת על קיצור תורנויות ל-30% מהמתמחים, ובאותו הזמן מוסיפה להם תורנויות חצי אשר רק יגבירו את העומס על כוח העבודה הקיים! אנחנו מצפים ממשרד הבריאות ומהממשלה לפעול באופן מיידי לקיצור תורנויות המתמחים בכל המקצועות וגם במקצועות הכירורגיים, מתוך הבנה שצורת העסקה זו הינה עוול שראוי להיעלם מהעולם", הדגישו.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104425