הקפאת השכר הממוצע: ממשלת הימין עומדת לפגוע בשכר המינימום ובקצבאות

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית, כי השכר הממוצע לשנת 2021 לפי חוק הביטוח הלאומי יהיה זהה לזה שעודכן בחודש ינואר 2020 וכך לא יעודכנו שכר המינימום והקצבאות שהם צמודים לשינויים בשכר הממוצע במשק.

ישיבת ועדת הכספים, אתמול, בה החולט "להקפיא את השכר הממוצע" (צילום: הכנסת)

המוסד לביטוח לאומי מפרסם מידי שנה בחודש ינואר עדכון לשכר הממוצע כהגדרתו בחוק. החוק מגדיר את אופן חישוב "השכר הממוצע" אשר משמש בסיס לחישובים ולעדכונים שונים.

יצוין ששכרם של 42% מהעובדים במשק ירד במחצית הראשונה של 2020, כלומר מאז סגר הקורונה הראשון ואחריו – על פי מחקר שפרסם המוסד לביטוח לאומי. לפי המחקר, ירדו משכורות העובדים בממוצע ב־11% כתוצאה מהורדת שכר ישירה, מירידה בהיקף המשרה או מהשעיית הטבות. אלא שעל אף הירידה בשכרם של כמעט מחצית העובדים, השכר הממוצע במשק עלה דרמטית בתקופה זו. פער זה הוא תוצאה ישירה של הוצאתם לחופשה ללא תשלום (חל"ת) ופיטוריהם של המוני עובדים, המשתכרים בימים כתיקונם שכר נמוך מהממוצע במשק. הפער מצביע על חוסר השוויון בפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה, הפוגע יותר בעובדים המוחלשים והבלתי מאורגנים.

הצעת ממשלת הימין היוצאת ל"הקפאת השכר הממוצע" דומה למדיניות שנקט בנימין נתניהו בעת ששימש כשר האוצר בשנת 2003, בעיצומו של משבר קפיטליסטי. זו תמצית המדיניות הניאוליברלית של ממשלת הימין: את מחיר המשבר ישלמו העובדים והמובטלים.

עוד בנושא, בגיליון 46 של "זו הדרך" (עמ' 1 ו-3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/11/G46_2020.pdf