הצעת חוק של ח"כ חנין בעקבות פרשת מגה: אחריות הבעלים על מפעל במצוקה והעברתו לידי העובדים

"השבוע פורסם שאביגדור קפלן, יו"ר רשת מגה, לוקח לעצמו בונוס של יותר מחצי מיליון שקל, בעת שהרשת קורסת ושולחת הביתה 3,500 עובדים, שלא יודעים אפילו אם יקבלו את המשכורות של החודש או לא. הוא לא צריך לדאוג איך לפרנס את משפחתו, או איך יצליח להתקיים בחודשים הבאים" – כך אמר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה להעסקה ישירה בכנסת, בעת גיבוש הצעת חוק המטילה אחריות כלכלית על בעלים ומנהלים של מפעל במצוקה, ומאפשרת את העברת המפעל לשליטת העובדים.

2016-01-21_202229

הפגנת עובדי מגה, השבוע, בתלאביב (צילום: ההסתדרות)

"לא יתכן שנמשיך לראות בעלים שמרוקנים את חשבונות הבנק של העסק באמצעות מענקים ובונוסים מנופחים שהם מושכים, ואחר כך, כשהעסק קורס בגלל התנהלותם החזירית, הם מוגנים ובטוחים, ואילו העובדים בעסק עומדים בפני תהום כלכלית", הדגיש חנין. "התנהלות כזו לא יכולה להימשך. אסור שהעובדים, שלעיתים בקושי סוגרים את החודש, יהיו אלה שמשלמים את מחיר קריסתו של עסק, בזמן שהבעלים ממשיכים ליהנות מכסף שמוזרם לחשבונות הבנק שלהם. הצעת החוק הזאת תטיל את מלוא הנטל על הבעלים והמנהלים שהובילו עסק למשבר, כאשר העסק קורס. החוק חייב לשים גבול לחזירות".

ח"כ חנין הוסיף כי "הצעת החוק תאפשר גם ניהול אחראי יותר ושמירה על זכויותיהם של העובדים. מפעלים המנוהלים על ידי עובדיהם וקואופרטיבים שונים הפכו בשנים האחרונות למודלים של הצלחה במקומות רבים. אין שום סיבה לא לאמץ מודלים טובים כאלה גם אצלנו. משבר כלכלי יכול להביא לריכוז של ההון בידיים מועטות אבל אפשר להשתמש בו גם כדי להתחיל ללכת בכיוון ההפוך דמוקרטיזציה של ההון, וחלוקה צודקת יותר של העושר והכוח בחברה". הצעת החוק קובעת מנגנון להכרזה על מפעל במצוקה, ומציעה להקים קרן סיוע למפעלים שכאלה. במידה שתהיה התארגנות עובדים שמוכנה לקבל על עצמה את הבעלות במפעל במתכונת של אגודה שיתופית, הקרן תסייע להם ברכישת המפעל. אם לא תימצא התארגנות עובדים בתוך שנה מיום ההכרזה, יועמדו הזכויות במפעל למכירה, ובלבד שזכויותיהם של העובדים על פי החוק וההסכמים הקיבוציים תובטחנה במלואן. בנוסף, הקרן רשאית לדרוש ממי שהחזיק בזכויות בעלות או ניהול במפעל דין וחשבון על התנהלותו במפעל, על הכנסותיו מהמפעל, ועל דיווידנדים ושכר אשר שולמו. הקרן תהיה רשאית להורות לבעלים או למנהל להשיב למפעל סכומים ששולמו להם במהלך השנה שקדמה להכרזה על המפעל כמפעל במצוקה.