הצעת חוק הדגל: הקואליציה מתמקדת בדבר היחיד שהיא טובה בו – זריעת שנאה

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה היום (ראשון) בהצעת החוק המבקשת לאסור על נשיא המדינה, ראש הממשלה, חברי הכנסת, שרי הממשלה ושגרירים להשתתף באירוע פומבי שבו לא יוצב דגל ישראל. הצעת החוק גררה ביקורת מחברי הכנסת באופוזיציה. החוק הוא יוזמה של שמונה ח"כים מהימין, בהם חברי הכנסת מהליכוד אורן חזן, נאוה בוקר ויו"ר הקואליציה דוד ביטן, וחמד עמאר ועודד פורר מישראל ביתנו.

2016-11-13_192613

לקראת העלתה לדיון, שיגרו הערב חברי הכנסת מהרשימה המשותפת מסרים חריפים בגנות ההצעה. סגן יו"ר הכנסת וחבר הכנסת מטעם הרשימה המשותפת ומפלגת תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, היה בין ראשוני המגיבים, והבטיח שיפר את החוק, אם אמנם יעבור. "בשעה שהתהליך המדיני שוכב כפגר מת, המארג החברתי נפרם וישראל מובילה במספר העניים, חברי הקואליציה מתמקדים בדבר היחיד שהם טובים בו: פופוליזם זול וזריעת שנאה. ולמקרה שההצעה המגוחכת הזו תעבור, אצרף גילוי נאות: בכוונתי לעבור על החוק", אמר טיבי.

גם ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש), הגיב על הצעת החוק ואמר כי "דגל ישראל הוא סמל לאומייהודי וציוני באופן בלעדי ואקסקלוסיבי, ומובן שהאזרחים הערבים אינם יכולים להזדהות איתו. כפיית הדגל על חברי הכנסת הערבים בכל אירוע שלהם סותרת את חופש הביטוי וחופש המצפון, וטמונה בה פגיעה קשה בפעילותם. הצעת החוק גם סותרת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו". עוד אמר ג'בארין כי "במדינה דמוקרטית הדגל הוא משאב סימבולי ששייך לכלל האזרחים, ומדינת ישראל נכשלה במשך כשבעים שנה לאמץ סמל משותף לכל אזרחיה".

לדברי הביקורת הצטרף אמש גם המכון הישראלי לדמוקרטיה. בהודעת המכון נמסר כי "הצעת החוק לא ישימה, אינה תואמת את המציאות ותפגע בחופש הביטוי ובתפקודם של נבחרי ועובדי ציבור ישראלים בארץ ובעולם". כותבי חוות הדעת, פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס מהמכון לדמוקרטיה הסבירו כי "החוק המוצע פוגע בחופש הביטוי של נציגי הציבור באופן בלתי סביר. חקיקה שכזו תמנע השתתפות של נציגים רשמיים באירועים גם אם קיים אינטרס ציבורי להשתתפותו של נציג ישראלי בהם, ואף עשויה לשמש כתירוץ למוסדות וארגונים מסוימים בכדי לדחוק ולמנוע מנציגים ישראלים להשתתף באירועים".