הצעות התקציב וחוק ההסדרים: ליברמן ובנט שומרים על ישראל ניאו-ליברלית

הצעת התקציב וחוק ההסדרים הונחו הבוקר (שלישי) על שולחן הכנסת, ובימים הקרובים צפויה במליאה ההצבעה בקריאה ראשונה. דרך ארוכה עוד ניצבת לפני אישור התקציב וחוק ההסדרים האנטי-דמוקרטי, אך ממה שעולה מהצעות החוק שהוגשו ניתן לומר בוודאות, כי ממשלת בנט-לפיד-מיכאלי-הורוביץ היא ממשלת ימין מובהקת, תומכת כיבוש וניאו-ליברלית עד העצם.

"לא צפויה כל התקדמות במו"מ המדיני", הכריז ראש הממשלה נפתלי בנט עם שובו מהשיחות עם הפטרון בוושינגטון. "מדינה פלסטינית לא תקום במשמרת שלי", הוסיף מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר לפני כניסתו לבית הלבן. נתניהו לא מתבייש בתלמידו. גם מעיון בתקציב ובחוק ההסדרים המוצעים עולה, בלשון קהלת, כי "דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת". גם המדיניות הכלכלית והחברתית הניאו-ליברלית אינה משתנה.

הציטוט מקהלת אינו מקרי. פורום קהלת, הפועל בתמיכת כמה בעלי הון אמריקאים שהחליטו ליישם את תורת טראמפ הקפיטליסטית הקיצונית בישראל הרחוקה (רחוקה מהם כמובן – אנחנו גרים פה!), עומד מאחורי כמה מהרפורמות מרחיקות הלכת שמטרתן אחת ויחידה: לפגוע בציבורים שלמים לשם הבטחת הצבר ההון בידי בעלי ההון המקומיים והזרים. חוק הרגולציה, שוד כספי העובדים בקרנות הפנסיה, הפגיעה בנשים עובדות מבוגרות, הכבדת נטל המיסים על העם העובד, פתיחת המשק לייבוא זול, פגיעה אנושה בחקלאים ובריבונות התזונתית לשמחת היבואנים ("נאפשר לחקלאים לפתוח צימרים ולשים אנטנות", הכריז שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים ביום שני)… זו רשימה חלקית בלבד של מרכיבי החגיגה הקפיטליסטית הפרועה שהונחה על שולחן הכנסת.

זאת, בצד חיזוק צבא כיבוש ("אנו רוצים לשמור על צבא איכותי", הוסיף המתנחל מנוקדים באותה מסיבת עיתונאים) והזרמת מיליארדים להכנות למלחמת הרת אסון נגד איראן. עוד מציע ליברמן קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה (פרט לצבא, כמובן) כדי להוסיף משאבים למשרד הבריאות.

את מדיניות הממשלה ניתן לסכם שוב בציטוט מתוך קהלת: "אֶת־הַכֹּל רָאִיתִי בִּימֵי הֶבְלִי יֵשׁ צַדִּיק אֹבֵד בְּצִדְקוֹ וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ". לכך יש להוסיף: "עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים", קרי: בחודשים הקרובים ייבחנו כל הכוחות הפוליטיים והחברתיים. האם ישלימו עם הגזרות בנוסח פורום קהלת, או יפעלו נחרצות כדי לסלק את משנתו ותומכיה בממשלה מעל סדר היום הציבורי.