הפורום למאבק בעוני: הממשלה תגלגל את עלויות הלחימה בעזה על העניים

הפורום למאבק בעוני הביע היום (שישי) חשש כי עלויות הלחימה בעזה ישמשו תירוץ לפגוע בתקצוב המלצות הוועדה למלחמה בעוני (ועדת אלאלוף). מהפורום נמסר כי "הקיצוצים רוחביים המתוכננים וניסיון העבר מביאים אותנו לחשוש כי יישום המלצות הוועדה למלחמה בעוני לא יתממשו. כל זאת על אף שלפי מומחה לתקציב המדינה, כמו פרופ' יוסף זעירא, אין שום הצדקה לפגוע מאבק בעוני באמתלה של הוצאות הלחימה".

 2014-08-29_172400

כרזה של רבנים לזכויות אדם

בפורום ציטטו את דברי הפרופסור לכלכה מאוניברסיטה העברית, יוסי זעירא: "אכן, קיים חשש לפגיעה בתקצוב של המלצות הוועדה למלחמה בעוני, אף כי אין כל סיבה אמיתית לפגיעה בהוצאות החברתיותההוצאה על המלחמה היא זמנית ולא רבה במיוחד. האומדנים הנשמעים הם של כ-10 מיליארד שקל פחות מאחוז תוצר. הוצאה חד פעמית אפשר לממן בדרכים רבות, כל עוד אינה הופכת לקבועה".

יחד עם זאת ציין פרופ' זעירא כי לעומת זאת ההוצאות על צמצום העוני הן קבועות ולכן חשוב לייחד להן תקציב קבוע. מקור המימון למאבק בעוני צריך לבוא "מהעלאת מסים ישירים, על בעלי הכנסות גבוהות ועל חברות. כל מימון אחר של הוצאות אלו יהיה רגרסיבי ויפגע בעניים מכוון אחרבזמן האחרון רבים הקולות המבינים כי אישוויון הוא מזיק לא רק חברתית אלא גם כלכלית. לא מספיק להשמיע קולות, וצריך לשנות את המדיניות לשוויונית יותר. ממחקרי למדתי כי הגורם העיקרי לעליית אי השוויון בארצות שונות הוא המדיניות של הממשלה. לכן הכל בידי הממשלה, ברצותה תקצץ ותגדיל אי שוויון וברצותה תעשה ההיפך".

 עוד נמסר מהפורום למאבק בעוני "אסור שעלות הלחימה בעזה תוטל על המוחלשים ביותר בחברה – על האנשים החיים בעוני. הרמזים על קיצוצים רוחביים וניסיון העבר מביאים אותנו לחשוש כי יישום המלצות הוועדה למלחמה בעוני לא יתממשו בתקציב הקרוב. המלצות אלו חיוניות לחיזוק החוסן החברתי שלנו". בפורום חברים, בין היתר, הארגונים: איגוד העובדים הסוציאליים, א.ל.א אדם למען אסיר, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, האגודה לזכויות האזרח בישראל, האגודה לזכויות החולה בישראל, היחידה לעבודה קהילתיתבת ים, המרכז הישראלי לקידום צדק חברתי, סיכוי, עבודה פרטנית לשינוי חברתי, בארשבע, עו"סים שינוי, רשת ביטחון חברתי, שומרי משפטרבנים למען זכויות האדם, שותפות חיפה להתרת שרשרת העוני ושתי"ל.