הפגנות ברחבי טורקיה נגד הצעת חוק שתאפשר לאנסים לחמוק מעונש

אלפי בני אדם הפגינו אמש (שבת) באיסטנבול, טורקיה, נגד הצעת חוק שנויה במחלוקת שתזכה גברים שהורשעו בעבירות מין בקטינות אם יתחתנו איתן. כ-3,000 מפגינים צעדו בכיכר קדיקוי שבחלקה האסייתי של העיר, וקראו לביטולה המיידי של הצעת החוק. בהפגנה השתתפו אנשי אופוזיציה, ארגוני נשים, פעילות קומוניסטיות ואף ארגון המזוהה עם בתו של נשיא המדינה, רג'פ טייפ ארדואן. ממשלת טורקיה אמרה כי החקיקה מכוונת להתמודדות עם העלייה בנישואים בין ילדים. מוקדם יותר הפגינו בשכונה אחרת באיסטנבול, אלפים שדרשו לבטל את מצב החירום ולשחרר את כל העצירים הפוליטיים. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "אברנסל" היוצא לאור באיסטנבול.

2016-11-20_192730

אלפים דרשו אתמול באיסטנבול לבטל את מצב החירום ולשחרר את כל העצירים הפוליטיים (צילום: אברנסל)

האופוזיציה בטורקיה, הקומוניסטים, תנועות הנשים וארגוני זכויות אדם מתחו בסוף השבוע ביקורת חריפה על מפלגת השלטון האסלאמית ימנית בשל הצעת חוק שתאפשר לגברים המואשמים בהתעללות מינית לחמוק מעונש אם יינשאו לקורבנות ההתעללות. על פי ההצעה, גזרי הדין שיושתו על גברים שהורשעו במעשי התעללות שאינם כוללים "הפעלת כוח, איומים או מעשי רמייה" יידחו לזמן בלתי מוגבל אם המתעלל יישא לאישה את קורבן ההתעללות. הצעת החוק עברה באופן ראשוני בפרלמנט, אך כדי שתחוקק באופן סופי, על בית הנבחרים לאשר את נוסח ההצעה המלא מה שעשוי לקרות בדיון שיתכנס ביום שלישי הקרוב.

המתנגדים לחוק, ובהם חברי פרלמנט, עשרות ארגוני זכויות אדם, נשים ולהגנת הילדים, גינו את ההצעה בטענה כי הדבר יביא לנורמליזציה של נישואי קטינים. "התעללות מינית היא פשע ואין בה שום הסכמה. זה מה שמפלגת השלטון לא מצליחה להבין", אמר אוזגור אוזל, חבר פרלמנט בכיר באחת ממפלגות האופוזיציה. "לחפש הסכמה של ילד הוא דבר שהחוק הבינלאומי לא מאפשר".