העובדים במגזר הציבורי טרם קיבלו את תוספת השכר

 

הסכם השכר הקיבוצי במגזר הציבורי, שהבטיח תוספת שכר של 5% ל-700 אלף העובדים במגזר זה, אינו מיושם כמתוכנן ומעורר כעס בקרב העובדים. על כך מוסר הבוקר חיים ביאור במוסף הכלכלי של העיתון "הארץ".
ההסכם נחתם באפריל בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לבין הממונה על השכר באוצר לשעבר, אלי כהן, אחרי שבע שנים בהן לא נחתם הסכם שכר חדש במגזר הציבורי. ההסכם הנוכחי קובע שהתוספת מזערית שתתפרס על פני כשנתיים ותחולק לשלוש מנות: מנה ראשונה תשולם לעובדים בינואר 2008, מנה שנייה בדצמבר 2008 ומנה שלישית בעוד כשנה – בדצמבר 2009. עד כה קיבלו העובדים את מנת התוספת הראשונה, בשיעור 1.5% (עבור ינואר 2008) ואולם עתה מתברר כי המנה השנייה – אף היא בשיעור 1.5% – לא תשולם במועדה, היינו משכורת דצמבר – אלא במועד מאוחר יותר שאינו ידוע בשלב זה.
הסיבה לאי תשלום המנה השנייה במועדה נעוצה בהחלטת ההסתדרות לפיה התוספת לא תהיה אחידה לכלל העובדים, אלא תיטיב עם עובדים הסובלים מעיוותים בשכרם על חשבון עובדים אחרים. עקב כך, כל אחד מעשרת האיגודים במגזר הציבורי נמצא במשא ומתן עם נציגי האוצר על החלוקה הפנימית של עלות התוספת (1.5%). מבדיקת המוסף הכלכלי של הארץ עולה כי עד כה אף איגוד מקצועי לא הגיע להסכם עם המעסיקים על החלוקה. את המחיר משלמים העובדים, הממתינים להשלמת המשאים והמתנים. "תיכננו את צעדינו הכלכליים בהנחה שהתוספת תשולם במועד – וכעת מתברר כי ההסכם לא סגור", אמר אתמול ע', עובד במשרד התיירות.
דובר ההסתדרות מסר: "כל האיגודים מנהלים דיונים מתקדמים מאוד לקראת השגת סיכום עם המעסיקים בנוגע לאופן חלוקת התוספת. חלק מהאיגודים, כגון הסתדרות האחיות, כבר הגיעו להבנות עקרוניות. להסתדרות המעו"ף דרישות מיוחדות מהמעסיקים – לתיקון עיוותים עוד מ-99' – וכאן המצב מורכב יותר. ברגע שיושגו הסיכומים לחלוקת התוספת, בעוד זמן לא רב, העובדים יקבלו את המנה שהם זכאים לה באופן רטרואקטיווי. אין להסיק מכך שהסכם השכר אינו מבוצע או מעוכב".