הסתיימה השביתה במכינה של אוניברסיטת תל-אביב

ביום חמישי האחרון  הגיע צוות המשא-ומתן מטעם ארגון הסגל האקדמי הזוטר להבנות עם הנהלת אוניברסיטת תל-אביב בדבר מציאת פתרונות לעשרות מורי המכינה הקדם-אקדמית והיחידה להוראת שפות זרות בעקבות סגירת המכינה בסיום שנה"ל הנוכחית, תשע"ה.

2015-04-21_202403

הפגנה של מורי המכינה נגד סגירת התכנית (צילום: ארגון הסגל האקדמי הזוטר באונ' תל-אביב)

בעקבות ההבנות הלימודים חזרו ביום ראשון האחרון לסדרם: הן במכינה, והן ביחידה לשפות זרות. עוד נמסר כי "המאבק למען הצלתה של המכינה נמשך מזה כחצי שנה, וארגון הסגל – שהיה היחידי שפעל כנגד החלטת הסגירה על כל משמעויותיה החברתיות, החינוכיות והערכּיות הכבדות – פעל בכל ערוץ אפשרי כדי להניא את האוניברסיטה מהחלטתה: בין אם בהליכים משפטיים, בין אם בפעולות ישירות מול מקבלי ההחלטות והפורומים הרלוונטיים באוניברסיטה באשר הם, ובין אם בפעילות ציבורית, בקמפיין תקשורתי ובפעילות פרלמנטרית ישירה מול ועדת החינוך של הכנסת וחברי הכנסת עצמם. לצערנו, וחרף כל מאמצינו המשותפים, לא סיפק בידינו כדי לשנות את החלטת הסגירה. לאוניברסיטה שמורה הזכות הניהולית להחליט על סגירת יחידות אקדמיות לפי שיקול-דעתה. בתוך כך, הארגון לא אמר נואש, ולאורך החודשים האחרונים ניהל מאבק ומשא-ומתן עז ונחוש כדי להבטיח את ההגנה המרבית על עשרות מורי המכינה ומורי היחידה לשפות זרות".

ועוד: "הגענו להבנות שמבטיחות שורת פתרונות של בטחון תעסוקתי למי מהמורים שיבקשו להמשיך ולהיות מועסקים – בין אם באוניברסיטת בר-אילן, ובין אם באוניברסיטת תל-אביב. חלק מהמורים יזכו למנגנוני בטחון תעסוקתי ראשונים מסוגם שיימשכו 5 שנים תמימות, וחלקם להבטחת תעסוקה (בהוראה או בעזרה בהוראה) למשך שנתיים, שלוש וארבע שנים. מחירהּ החברתי של סגירת המכינה מעיב באמת ובתמים על תחושתנו, הבנות אלו מהוות פריצת-דרך ותקדים בתנאי העסקתם של מורי מכינה בישראל". עד להבנות שהושגו בשבוע שעבר, מורי המכינה של האוניברסיטה פוטרו מדי קיץ בשיטת "הדלת המסתובבת", ולא זכו לשום היבט של בטחון תעסוקתי. מעתה, האוניברסיטה מתחייבת ליצור להם אופק תעסוקתי באקדמיה. במקביל, מורים שיבקשו לסיים את העסקתם יוכלו לממש פיצויי פיטורין מוגדלים בשיעור ניכר.

כמו כן, האוניברסיטה התחייבה שלא להפחית בהיקף שעות הלימוד ובהיקף ההעסקה ביחידה לשפות זרות בעקבות סגירת המכינה, אלא לכל היותר בשיעור של 5% לעומת היקף השעות ביחידה בשנה"ל הנוכחית. בהינתן התנוּדתיות הכללית המאפיינת את היחידה לשפות, מדובר בהתחייבות יוצאת-דופן מסוגה המבטיחה – הודות למעורבותו של הארגון – אף היא כי היחידה לא תיפגע בעקבות החלטת הסגירה.