הסכם קיבוצי לעובדי הרכבת הקבועים; המורים המלמדים נהיגה מונעת הכריזו סכסוך

נציגי ההסתדרות חתמו ביום חמישי בלילה על הסכם קיבוצי חדש עם הנהלת רכבת ישראל. הרכבת מעסיקה כ-3,000 עובדים. יצוין שההסכם לא חל על שורה ארוכה של עובדים המועסקים באמצעות חברות כוח אדם, בין היתר בניקיון ובשמירה.

2017-05-20_183810

בהסכם נקבע בין השאר כי כל העובדים שהסכם הקיבוצי יקבלו מענק חדפעמי בסך של כ-2,000 שקל. כמו כן, העובדים הוותיקים יקבלו תוספת להפרשות הפנסיוניות. עוד נקבע שכל העובדים כולל עובדי הקופה יזכה לעלייה שקלית בשכרם, בגובה של כ-500 שקל; עוד נקבע כי הסכם השכר הקיבוצי במשק, בשיעור של 7.75% בפריסה של שלוש שנים, יחול על עובדי הרכבת; בנוסף הם יזכו לתוספת נוספת של 2% – בגין הוצאת חלק מתחזוקת הרכב למיקור חוץ. חרף התנגדות הוועד להפרטת התחזוקה לחברה הרבלאומית הצרפתית "אלסטום", ההסתדרות הביעה את הסכמתה לכך. לפיכך, התוספת לשכר מעבר למענקים מגיעה לכ-9.75%.

במקביל, עובדים בדירוג הנדסאים, טכנאים ואקדמאיים ייהנו מהפרשות ל"קרן ידע" המעניקה בין השאר השתתפות בשכר לימוד. הלימודים יובילו לכך שבעתיד יקבלו עובדי הרכבת הקבועים תוספת דרגה לפי מפתח שיקבעו משרדי התחבורה והאוצר.

ארגון כוח לעובדים, שמאגד את 100 מרצי קורסי נהיגה מונעת (נהיגה נכונה) המועסקים ע"י מכללת בני עקיבא, הכריז ביום חמישי סכסוך עבודה משמעות ההכרזה היא שאם הצדדים לא יגיעו להסכם תוך שבועיים, המרצים יפתחו בשביתה. "המרצים מוחים על סירוב ההנהלה להכיר בכוח לעובדים כארגון היציג בחברה ולהתחיל במו"מ לכינון הסכם קיבוצי", כך על פי הודעת הארגון. עוד נמסר כי "בעוד שבועיים יוכלו המורים להשבית את הקורסים. ללא השתתפות בקורס ועמידה בבחינה לא יוכלו נהגים רבים לקבל את רישיון הנהיגה שלהם".

קורסי הנהיגה המונעת הם מופרטים ומופעלים על ידי זכיינים במסגרת "מיקור חוץ" (כמו התחזוקה של הרכבות). עד פברואר האחרון הועסקו המרצים באזור המרכז והדרום ע"י ידי האוניברסיטה הפתוחה, ובמכרז האחרון זכתה מכללת בני עקיבא (מיב"ע). לטענת הארגון, על פי הנחיות המכרז מחויב הזכיין, בשיתוף משרד התחבורה, לקיים ועדות קבלה לכל המרצים. אך בפועל, התקיימו ועדות לכשליש מן המרצים בלבד. כתוצאה מכך, שרויים מרבית המרצים בחוסר ודאות מוחלט לגבי המשך העסקתם, מזה שלושה חודשים. עוד נמסר מהארגון כי המרצים עוד קובלים על ירידה בשכרם במעבר בין שתי הזכייניות.

בתחילת 2017 התאגדו המרצים בכוח לעובדים, והודעת יציגות נשלחה לחברה וכן רשימת העובדים שהתאגדו. לטענתם, החברה מסרבת להכיר בוועד העובדים.

קורסי הנהיגה המונעת מורכבים מקורסי רענון לנהגים בעלי וותק של 5 שנים. נהגים אלו מחויבים בהשתתפות בקורס ועמידה במבחן כתנאי לחידוש הרישיון. קורסי נהיגה נכונה מכוונים לנהגים אשר צברו נקודות בעקבות עבירות תנועה (22-12 נקודותקורס בסיסי; 24-34  – קורס ייעודי). ההשתתפות בקורס מהווה תנאי לביטול הנקודות. "אנו קוראים להנהלת המכללה לשבת עמנו למו"מ בהקדם. למרצים שלנו ידע מקצועי וניסיון נצבר עצום. לשני הצדדים עניין משותף בשימור צוות איכותי זה, אך אם תתמיד ההנהלה בסירובה לא נהסס להפעיל את הכלים הארגוניים העומדים לרשותנו", נמסר מוועד המרצים.