הסגלים הזוטרים ב-11 מכללות יפתחו בשביתה עם פתיחת השנה האקדמית

הסגלים הזוטרים ב-11 מכללות אקדמיות ציבוריות הודיעו היום (שלישי) שישבתו עם פתיחת השנה האקדמית, במחאה על הסחבת במו"מ בינם לבין הנהלות המכללות ומשרד האוצר על תנאי העסקתם במהלך תקופת הלמידה מרחוק, בעקבות משבר הקורונה. איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות מאוגד בארגון כוח לעובדים.

שביתה של הסגל הזוטר במכללת ת"איפו, יולי 2018 (צילום: כוח לעובדים)

הסגלים הזוטרים במוסדות ההשכלה הגבוהה אחראים על רוב הלימודים המתבצעים במוסדות, ותומכים בלימודים המתבצעים על ידי הסגל הבכיר. חלק מדרישותיהם הועלו על ידם במהלך השנתיים וחצי האחרונות, בהן מתקיימים מו"מ מול הנהלות המכללות ומשרד האוצר אך ללא תוצאות עד כה. בין היתר, הם דורשים העסקה רציפה במהלך כל השנה, ללא אפשרות לפטר את חברי עמיתי הוראה בתום כל סמסטר ולשפר את שכרם. השביתה תכלול את חברי הסגל הזוטר מהמכללות הבאות: המכללה האקדמית תל אביביפו, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, כנרת, אפיק, אשקלון, הדסה, עזריאלי, ספיר, מכללת אחווה ומכללת סמינר הקיבוצים.

"כמעט 30 שנה שהמכללות הציבוריות קיימות, ומשמרות פער של עד 60% בשכר ביננו לבין עמיתנו באוניברסיטאות למרות שאנחנו מבצעים עבודה זהה. כמעט 3 שנים שאנחנו מנהלים מו"מ מול ראשי המכללות ות"ת והאוצר, שבהם אנו נכונים אפילו לדחות את הדרישה להשוואת תנאים באוניברסיטאות ובלבד שנתקדם לקראת הסכם המקדם את תנאי העסקתנו. גם עשרה שבועות לאחר שהודענו על סכסוך העבודה מצפים מאתנו בשתי פגישות המו"מ הבודדות שהם נכונים לקיים בשבוע האחרון לפני פתיחת השנה להשלים עם קיפאון של שש שנים בשכר, להתפשר על ביטחון תעסוקתי לאחר שנים של פיטורים מדי סמסטר ובעיקר – לאפשר פגיעה בשכר הנוכחי של אלפי מרצים. 6,000 מרצים אינם מוכנים לשאת את ההעסקה הפוגענית ובוודאי שלא מוכנים להרעת תנאי העסקתם", נמסר מהאיגוד.
יצוין שכוח לעובדים, המאגד את חברי הסגל החיצוני במרכז הבינתחומי הרצליה, הודיע בשבוע שעבר על הכרזת סכסוך עבודה במוסד. משמעות ההכרזה היא כי הוועד יוכל לשבות בתום 14 יום, וכך לא תיפתח שנת הלימודים כסדרה. הסכסוך הוכרז בגלל סירוב המוסד להכיר בו כארגון היציג המכללה. הוועד מייצג רק את חברי הסגל החיצוני או המרצים מן החוץ, שמהווים כ-900 עובדות ועובדים, ולא את חברי הסגל הקבוע. ההתארגנות בבינתחומי החלה בשל הפגיעה חד צדדיים בתנאי ההעסקה של חברי הסגל החיצוני. במארס האחרון פנתה הנהלת המרכז לעובדים, וביקשה את הסכמתם להפחית משכרם, כשהסגל האקדמי החיצוני התבקש להסכים לקיצוץ של 10% בשכרו, בעוד חברי הסגל הקבוע, ששכרם גבוה באופן משמעותי, התבקשו להסכים לקיצוץ נמוך בהרבה, וזאת ללא הנמקה למהלך.

לאחר התארגנות העובדים והתנגדותם לקיצוץ במארס, נדחה הקיצוץ לתחילת שנת הלימודים הקרובה. לטענת הוועד, המהלך הוצג על ידי ההנהלה כ"וולונטרי", אבל חברי סגל שסירבו לקיצוץ – זומנו לשימוע לקראת סיום העסקה בתום הסמסטר. בנוסף, הסגל החיצוני נאלץ לספוג מטלות נוספות רבות הקשורות להתמודדות עם נגיף הקורונה וזאת ללא כל התחשבות, התייעצות או תשלום נוסף.