הנסיגה והשקיעה: ארה"ב הופכת נמר של נייר ושום דבר טוב לא יצמח משלטון טליבאן

בכיר בטליבאן מסר הבוקר (שני) מארמון הנשיאות בקאבול, לאחר ההשתלטות על הבירה, כי הארגון יכריז על כינון "האמירות האסלאמית של אפגניסטאן". האמירות האסלאמית היה שמה של המדינה תחת שלטון טליבאן לפני הפלישה האמריקאית ב-2001. כך תם הכיבוש האמריקאי במדינה האסיאתית.

"זה פשוט לא האינטרס שלנו להישאר באפגניסטן", הסביר אתמול שר חוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בריאיון לסי.אן.אן. "בסופו של דבר ראינו שהכוח הזה (צבא אפגניסטן) לא הצליח להגן על המדינה. וזה קרה מהר יותר ממה שצפינו", קונן. בלינקן ציין כי וושינגטון השקיעה בכיבוש מיליארדי דולרים, במהלך ארבעה ממשלים, והקריבה אלפי חיילים. אך יש לדייק, מאז פלשו כוחות נאט"ו וארה"ב לאפגניסטן ב-2001 נהרגו 2,448 חיילים אמריקאים ויותר מ-20 אלף נפצעו. עוד הושקעו במהלך הכיבוש בן שני עשורים כשני טריליון דולר. מלבד חיילי ארה"ב, מניין הקורבנות באפגניסטן בשני העשורים עומד על כ-170 אלף בני אדם, ובהם כ-3,9 אנשי ביטחון בתאגידים שמועסקים בידי הפנטגון, 66 אלף חיילים ושוטרים אפגנים, 43 אלף אזרחים אפגנים, 52 אלף לוחמי טאליבן, יותר מ-400 אנשי וצוותי הצלה וסיוע ו-72 עיתונאים.

עוד התייחס אמש בלינקן להשתלטות טליבאן על קאבול. הוא דחה את ההשוואה לנפילת סייגון בתום מלחמת וייטנאם, באומרו: "המצב אינו דומה לזה שהיה בווייטנאם". אך ההשפלה שספגה האימפריאליזם האמריקאי היא אותה השפלה, הנסיגה אותה נסיגה תחת אש וסימני השאלה סביב ההגמוניה האמריקאית בעולם שבים ועולים ביתר שאת.

בלינקן צדק בציינו שאפגניסטן אינה וייטנאם. אמנם גם בשנת 1975 ריחף מסוק מעל גג שגרירות ארה"ב בסייגון, דקות ספורות לפני כניסתם לעיר של כוחות הגרילה בהנהגת הקומוניסטים. אך עתידה של אפגניסטן תחת שלטון הטליבאן לוט בערפל. הניסיון מלמד כי צפוי לה משטר רודני וקפיטליסטי, אויבם של הדמוקרטיה, הקדמה והשוויון, ומדכא נשים ומיעוטים. ואף גרוע מזה: מלחמת אזרחים עקובה מדם בין שבטים ועדות.