המשטרה תקפה בת"א מפגינים נגד ממשלת הימין וקרובי החטופים: 21 נעצרו ו-4 פונו לאיכילוב

21 המפגינים שנעצרו אמש (מוצ"ש) בעת דיכוי הפגנות נגד הממשלה ושל קרובי החטופים בצומת קפלן ודרך בגין בתל אביב, שוחררו במהלך הלילה ממעצר. בעקבות הדיכוי האלים, ארבעה מפגינים טופלו בבית החולים איכילוב. מספר מכת"זיות ופרשים הופעלו במקום שנחסם במשך שעות ומהתיעוד עולה כי בניגוד לפקודות מים הותזו לעבר ראשי המפגינים ולפחות מפגין אחד, בן 72, נפגע בעינו. מפגינה אחרת, מורן מישל, פונתה לאיכילוב לאחר שפרש משטרתי דרס אותה וגרם לשבר ברגלה.  כמו כן, המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) פתחה הבוקר בחקירה בעקבות הסרטון של פרש משטרתי שהצליף בראשו של אחד המוחים עד שזה קרס והתמוטט.

מישל סיפרה "אני לא זוכרת כאלה מראות בהפגנות. ההרגשה היתה שהמשטרה באה להפחיד, גם במחיר של נזק למוחים. זה טירוף. אני יצאתי עכשיו מבית החולים עם שבר בכף הרגל, אדם מבוגר איבד את הראייה בעין אחת, בחורה צעירה נפגעה בראש, זה מטורף. אנחנו נלחמים על עתיד המדינה והמשטרה נלחמת בנו. אז הם יכולים להרטיב אותנו, להכות אותנו ולרמוס אותנו בסוסים, לעצור אותנו – אבל הם לא יכולים לשנות את זה שהממשלה אחראית לשרשרת האסונות שהם חיינו מ-7 באוקטובר והם בטח לא יכולים להפחיד אותנו, כי הנורא מכל כבר קרה. אלימות המשטרה הפוליטית היא ההוכחה לכך שהמחאה הכרחית, וזו גם הסיבה לכך שהיא רק תתעצם ותתרחב".

יצוין שאילנה גריצווסקי קמחי (30) ששוחררה מהשבי נפגעה ממכת"זית יחד עם אימו של בן זוגה החטוף מתן צנגאוקר (24), שנחטף יחד איתה מביתם שבקיבוץ ניר עוז. אימו של מתן, עינב צנגאוקר, זעקה: "כולנו חטופים, איפה בן גביר כשאני צריכה אותו? בואו תעצרו אותי, אני אמא של חטוף. בושה".  עו"ד ניר אלפסה ממערך עצורי המחאות, אמר הבוקר ל'ישראל היום": "משטרת ישראל ממשיכה במגמה של מעצרים אלימים שאינם מוצדקים. אמש נעצרו 21 מפגינים בקפלן. עילת המעצר הייתה הפרת הסדר הציבורי, מדובר בעבירה קלה שאינה מצדיקה מעצר, בוודאי לא מעצר המוני. כהוכחה לכך ניתן להתייחס לחקירות הקצרות, בהן ברוב המקרים החוקרים אפילו לא ידעו להגיד לנחקרים מה מיוחס להם. לא בכדי כל המפגינים שוחררו ללא תנאים מגבילים".

גם בקיסריה מאות מפגינים חסמו אמש את הכביש הראשי והתעמתו עם שוטרים. מפגינה אחת נעצרה והמגפון שהחזיקה נחטף ממנה. המפגינים נעו בדרך עוקפת והתקרבו לבית ראש הממשלה שם חסם אותם כוח משטרה מתוגבר.

בחיפה, אלפי השתתפו אמש במחאה נגד ממשלת נתניהו. המפגינים קראו להתפטרות הממשלה על רקע הכישלון המתמשך בביטחון, בכלכלה ובחברה. גלי עשת בזק, פעילות מחאת העם חיפה המרכזיות אמרה: "הממשלה הנוכחית היא הסיבה למשבר והיא לא יכולה לספק את הפתרון. כל פתרון הנראה לעין יפרק את הממשלה והעומד בראשה מוכן להקריב הכל על מזבח המשך שלטונו. ממשלה שבה שר האוצר אומר שהחטופים הם לא הדבר הכי חשוב היא לא ממשלה שצריכה להיות. המחאה היא אכן פוליטית, הכל פוליטי. אני לא יכולה לדמיין מה עובר על משפחות החטופים והם יעשו מה שהן חושבות שהכי נכון מבחינתן, אבל סיפור החטופים לא נגמר במשפחות שלהם – הוא שייך לכולנו, מדובר במשבר האמון בין האזרחים למדינה שהפקירה אותם. אנחנו רוצים להפיל את הממשלה, נתניהו בהיסטריה ובורח מבית לבית, נמצאים אצלנו אנשים שהיו מצביעי ליכוד עד לא מזמן".

בתוך כך, מאות בני אדם השתתפו בהפגנה שאותה קיים ארגון "שומרות ושומרים על הבית המשותף" מול בית הנשיא בירושלים, זה השבוע השביעי, בדרישה להכריז על בחירות. הדובר המרכזי בהפגנה היה בר חפץ, ממפוני קיבוץ נירים, שאמר: "מה שאנחנו צריכים עכשיו זה בחירות מוסכמות וכמה שיותר מהר. בחירות שאחריהן תקום כאן ממשלה אחראית שרואה מולה את כל אזרחי ישראל, כן גם את השכנים הבדואים שלנו שהממשלה הנוכחית לא מפסיקה להסית נגדם, השכנים הבדואים שלנו שב-7 באוקטובר חירפו את נפשם בחילוץ ניצולים מהנובה. ממשלה שתקשיב לגורמי הביטחון ולא תצית שוב את הר הבית, ירושלים ואיתן את כל המדינה. ממשלה שתרצה כאן טוב לכולם יהודים, ערבים, דתיים, וחילונים, ולא רק להסית ולפלג, ממשלה שחיי אדם חשובים בעיניה לא פחות מאדמה, ובעיקר ממשלה של אנשים רציניים, שיבואו לעבוד למען כל אזרחי ישראל ולא רק לצייץ בטוויטר".

בבאר שבע הגיעו 400 בני אדם לרחבת המשכן לאומנויות הבמה כדי לדרוש את התפטרות הממשלה ועסקת חטופים. רתם שטהל, בנה של מירה שטהל שנרצחה ב-7 באוקטובר, פנה לנתניהו במהלך נאומו ואמר: "אתה אשם בילדות שלי שהיתה מלאה באזעקות ובבגרות שלי שמלאה בחרדה. אתה אשם בעליית השנאה בארץ, בשטיפת המוח, ברידוד השיח. אתה אשם באלימות, בגזענות ובנתינת יד לפשע". עצרות ומחאות נוספות נערכו אתמול בנס ציונה, רחובות, כפר סבא וראש פינה. בכפר יאסיף נערכה בשעות הצהריים משמרת מחאה נגד המלחמה בעזה ולמען הפסקת אש.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127622