המנהל האזרחי פירק והחרים צינורות שסיפקו מים לקהילת ח'ירבת ירזה בבקעת הירדן

אנשי המנהל האזרחי הגיעו בסוף ינואר האחרון, מלווים בדחפור ובמשאית המצוידת במנוף, לקהילת ח'ירבת ירזה הפלסטינית שבבקעת הירדן, פירקו את צנרת המים שהונחה במקום לאחרונה כדי לספק מים לקהילה המבודדת, והחרימו אותה. על כך נמסר מבצלם. ח'ירבת ירזה היא קהילת רועים קטנה השוכנת בבקעת הירדן, ממזרח לטובאס. לדברי התושבים, משפחותיהם, שהגיעו במקור בטובאס, חיות בירזה מזה דורות רבים. עם כיבוש הגדה הרס הצבא את כל מבני הקבע בכפר למעט אחד. הקרקע עליה שוכנת הקהילה נמצאת בבעלות פרטית של תושביה, אולם בשנת 1968 הכריז עליה הצבא "שטח אש". כיום כוללת הקהילה 13 משפחות המונות 72 נפשות, בהן 37 קטינים. בני הקהילה מתפרנסים מרעיית צאן וחיים במערות טבעיות, בצריפים ארעיים ובאוהלים. רוב ילדי הקהילה שוהים בטובאס בימות השבוע בהשגחת חלק מהאמהות כדי לבקר בבית הספר, ומגיעים לח'ירבת ירזה בסופי השבוע ובחופשות.

2015-02-24_201208

דחפור של המנהל האזרחי גורף את הכביש המחבר את ח'ירבת ירזה לעיירה טובאס במאי 2014 (צילום: בצלם)

במהלך השנים הרס המנהל האזרחי שוב ושוב את מבני הקהילה. רק בשנתיים האחרונות נהרסו מבני המגורים של חמש ממשפחות הקהילה (ארבעה אוהלים וצריף), חלקם יותר מפעם אחת, לאחר שהתושבים הקימו אותם מחדש. בנוסף נהרסו במקום בור מים, מכלאות צאן ומחסנים. המסגד של הקהילה נהרס מספר פעמים, לאחרונה בשנת 2011. בתחילת שנות האלפיים חסם הצבא את הדרכים המחברות את ירזה אל הכפר תיאסיר ואל העיירה טובאס. התושבים ניסו מספר פעמים לפתוח את הדרך לטובאס ולסלול אותה מחדש אך בכל פעם הצבא גרף חלקים ממנה והחרים את כלי העבודה.

יצוין הקהילה אינה מחוברת לרשת החשמל. בשנת 2013 קיבלו התושבים מהמרכז לחקר אנרגיה באוניבברסיטת אנג'אח שבשכם לוחות סולאריים באמצעותם הם מפיקים אספקת חשמל מוגבלת. עד לאחרונה הקהילה לא הייתה מחוברת גם לרשת המים, ותושביה נאלצו להסתמך על אגירת מים בבורות ועל רכישת מים ממכליות. לפני מספר שבועות חובר הכפר לראשונה לרשת המים לאחר שוועדת הסיוע החקלאי הפלסטינית (PARC) הניחה צנרת שהובילה מים מהעיירה טובאס למגדל המוצב בנקודה גבוהה באזור עאטוף, וצנרת נוספת שהובילה מן המגדל לח'ירבת ירזה. צנרת זו פורקה והוחרמה עלידי המנהל האזרחי ב-29.1.15.

מניעת אספקת המים לתושבי ח'ירבת ירזה, כמו גם גריפת הדרכים לקהילה והריסת הבתים נעשות במסגרת המאמצים של הרשויות הישראליות לדחוק ממקומות מגוריהם אלפי פלסטינים הגרים בעשרות קהילות הפזורות בשטח C. בבקעת הירדן חיים כ-2,700 בני אדם בכעשרים קהילות רועים שהמנהל האזרחי מנסה למנוע מהן להמשיך ולגור במקום, בין היתר באמצעות הריסה חוזרת ונשנית של בתיהם, פינויים לתקופות קצרות לצורך אימונים והחרמת מכליות מים. תכניות הגירוש של הצבא ושל המנהל האזרחי עומדות בסתירה להוראות המשפט ההומניטארי הבינלאומי, האוסר על העברה בכפייה של אזרחים מוגנים, אלא אם הדבר נעשה למען ביטחונם או עבור צורך צבאי חיוני.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/planning_and_building/20150223_confiscation_of_yarza_water_system