המורים בתכנית שלבים הכריזו סכסוך עבודה; במכללת לוינסקי הצטרפו להסתדרות

ארגון כוח לעובדים, המאגד את המורים בתוכנית שלבים המספקת שירותי הוראה לילדים חולים במחלות כרוניות בביתם הכריז אתמול (שלישי) על סכסוך עבודה. כ-450 עובדי התוכנית, ובהם מורים, סייעות חינוכיות ונותני שירותים פרא רפואיים, מועסקים בשנתיים האחרונות על ידי חברת הקבלן קדימהמדע. מכוח לעובדים נמסר על "תנאי העסקתם הפוגעניים של המורים הנגזרים מהעסקתם כעובדי קבלן; על סירוב הנהלת החברה להתקדם במשא ומתן והתעלמותו של משרד החינוך מן המשבר בתוכנית".

2017-02-01_193822

מורי תוכנית שלבים עובדים עם ילדים חולים שמצבם הרפואי לא מאפשר להם לצאת מביתם לתקופה של יותר מ-21 יום. בתוכנית לומדים ילדים מגיל גן חובה ועד לכיתה י"בומדי שנה נעזרים בה כ-5,000 תלמידים. על פי האמור באתר של קדימהמדע, בכל רגע נתון לומדים בתוכנית כ-1,200 תלמידים. מדובר בילדים הסובלים ממגוון רחב של בעיות רפואיות, ובין היתר מחלות כרוניות כמו סרטן או מחלות ניווניות שונות שגורמות לתלמידים קשיים פיזיים וקושי להתנייד. חלק מהילדים סובלים מהפרעות פסיכיאטריות וחלקם לא מסוגלים ללמוד בחברת ילדים אחרים וסובלים מדחייה ואלימות או מקשיים להשתלב מחדש במערכת החינוך.

המורים בתוכנית מועסקים כעובדי קבלן, ומשרד החינוך מממן את התוכנית ומפקח על הפעילות. העבודה נעשית במסגרת "העסקה אפקטיביות" – תשלום רק בגין שעות הוראה שניתנות בפועל.משמעות היא שלא משולמת לעובדים משכורת בחופשות משרד החינוך (קרוב לארבעה חודשים בשנה). בנוסף, הם סובלים מהעדר ביטחון תעסוקתי, כאשר רק בתחילתה של כל שנת לימודים מתברר להם אם יועסקו באותה שנה, ובנוסף אין משמעות לוותק ולניסיון שהם צוברים ואף לא להיקף השכלתם האקדמית. בפגישות עם הנהלת החברה, שהחלו להתנהל כבר בספטמבר 2016, סירבה ההנהלה לקבל את דרישותיהם הכלכליות של העובדים, לרבות הדרישה לביטחון תעסוקתי. עוד ניטען על ידי וועד העובדים כי מאז תחילת השנה צירפה קדימהמדע לשורותיה עשרות מורים חדשים, "כך שהיקף המורים המועסקים בתכנית כיום עולה בהרבה על הנדרש על פי מכרז משרד החינוך שבו זכתה החברה. זאת בשעה שעשרות מורים ותיקים טרם החלו לעבוד השנה", כך נמסר מהארגון. עוד טוען הארגון כי פנה במקביל למשרד החינוך בדרישה להתערבותו במשבר, אך המשרד השיב כי אינו נוהג להתערב ביחסי העבודה בין זכיינית לבין עובדיה.

"נבקש להבהיר כי אנו פועלים בראש ובראשונה לטובת התלמידים החולים. אנו מכבדים ומוקירים את העובדים ואף נענינו לחלק מהדרישות. הלחץ המופעל על משפחות ומורים לשיתוף הפעולה עם מטה המאבק, לצד הפעלת לחץ באמצעות התקשורת, הנו מיותר ואינו תורם להשגת התקדמות עניינית. אנו מקיימים משא ומתן זה באחריות, בהתאם ליכולת החברה ובכפוף למגבלות הנובעות מהמכרז".

כמו כן, מההסתדרות נמסר אמש כי "עובדי הסגל המנהלי והטכני במכללת לוינסקי לחינוך בתלאביב החליטו לעזוב את ההסתדרות הלאומית ובחרו בהסתדרות הכללית שתהיה לארגון היציג במוסד. ההסתדרות הכללית מברכת את העובדים על הצטרפותם אליה ועל בחירתם בארגון העובדים הוותיק והגדול בישראל. ההסתדרות מתחייבת להיות לעובדי מכללת לוינסקי לבית ולמגן, בדיוק כפי שהיא מתחייבת כלפי שאר העובדים במדינה".