המועמד שקיבל את תמיכת הקומוניסטים זכה בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות ארגנטינה

שר הכלכלה הפרוניסטי סרחיו מאסה, מועמד החזית למען המולדת, זכה אתמול (ראשון) בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות ארגנטינה. בחזית מספר רב של כוחות ביניהם המפלגה הקומוניסטית הארגנטינית והמפלגה הקומוניסטית המהפכנית. הקלפיות נפתחו בשעה 14:00 (שעון ישראל) ונסגרו בחצות והבוקר פורסמו התוצאות הסופיות אך לא רשמיות מהן עולה כי ייערך סיבוב שני ב-19 בנובמבר.

מאסה גם זכה לרוב בקרב כחצי מיליון אזרחי ארגנטינה המתגוררים מחוץ לגבולותיה. יצוין שבשגרירות ארגנטינה בישראל רשומים כ-15 אלף בעלי זכות בחירה, שלא יכלו להצביע בגלל המלחמה, בדומה לארגנטינאים תושבי אוקראינה.

באופן מפתיע, ובניגוד לתחזיות הסקרים, מועמד הימין הקיצוני חאבייר מיליי הגיע שני אחרי מאסה — עם 30% לעומת 37%. המועמדת השמרנית פטריסיה בולריץ' ואשת גרילה לשעבר קיבלה 23% ומעומדת חזית השמאל של המפלגות הטרוצקיסטיות, מרים ברגמן, כ-3%. כדי לנצח בסיבוב הראשון היה על המועמדים לגרוף יותר מ-45% מהקולות, או 40% עם הובלה של עשרה אחוזים על המועמד במקום השני.

הסקרים שנערכו לפני הבחירות העניקו למיליי, כלכלן ניאו-ליברלי ממפלגת "חירות מתקדמת", יתרון קל. אולם מאסה, ממפלגת "איחוד למען המולדת", עקף אותו. גם במחוז בואנוס איירס, הגדול בארגנטינה, זכה המועמד של החזית למען המולדת אקסל קיסילוף בתפקיד המושל עם 45% מקולות הבוחרים.

מיליי, הידוע בכינויו "אל לוקו" (המשוגע), מגדיר את עצמו "אנרכו־קפיטליסט", והוא אחד ממעריצי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שהביע תמיכה במועמדתו בדומה לנשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו . הוא הימם את המדינה כשקיבל את מרב הקולות בבחירות המוקדמות שנערכו באוגוסט. הכלכלן וחבר הפרלמנט הטירון הכריז על כוונתו לקצץ בהוצאות ציבוריות, להפריט את החינוך ואת הבריאות, לצמצם במחצית את מספר משרדי הממשלה, לסגור את הבנק המרכזי ולהחליף את המטבע המקומי בדולר האמריקאי.

מיליי יצא גם נגד מה שהגדיר "האג'נדה הסוציאליסטית" של מאסה. הוא מתנגד לחינוך מיני, לעמדות פמיניסטית ולהפלות – שהן חוקיות בארגנטינה. הוא הגדיר את רעיון הצדק החברתי "סטייה" והוא חולק על התפיסה שלפיה בני האדם גרמו למשבר האקלים. הוא אף כינה "קומוניסט" את האפיפיור ממוצא ארגנטיני פרנציסקוס.