הימין מקדם חוק להגבלת זכות השביתה עם הכרזת סכסוך עבודה כללי להעלאת שכר מינימום

"ממה הם מפחדים? האם זה מקרי שבאותו יום שההסתדרות מכריזה על שביתה כללית למען העלאת שכר המינימום, הממשלה מעבירה בכנסת הצעת חוק שמגבילה את חופש השביתה?" כך מסר אמש (רביעי) ח"כ דב חנין (חד"ש) לאחר האישור במליאת הכנסת בקריאה טרומית של הצעת חוק יישוב סכסוכי עבודה התשע"ד-2014 שהגישה חברת הכנסת איילת שקד (הבית היהודי) וקבוצת חברי כנסת נוספים מהימין, ושאמורה לשים סוף לשביתות ההזדהות. הצעת החוק זכתה לתמיכת הממשלה.

לדברי ח"כ חנין "השביתה הכללית הזו, עליה הכריזה ההסתדרות עכשיו, היא המוצדקת ביותר איפעם. חייבים להעלות באופן משמעותי את שכר המינימום. חייבים להילחם בתופעת עובדי הקבלן. אנחנו נלחמים על כך בכנסת, אבל המאבק הזה חייב להתנהל במקביל בכל הזירות הציבוריות. זה תפקידו של ארגון עובדים. להיאבק למען שכר הוגן עבור העבודה שאנו מבצעים, למען חברה שאפשר לחיות בה ולהתפרנס בה בכבוד". על פי ההצעה שאושרה, מצבים שונים של צעדים ארגוניים מצד העובדים על רקע תנאי ההעסקה שלהם או של קבוצות עמן הם מזדהים לא יכובדו עוד. הצעת החוק התקבלה ברוב של 44 ח"כים מול 31 מתנגדים. בדיון אמר שר הכלכלה, נפתלי בנט: "מדינת ישראל רוצה להקים נמל חדש, ואז משביתים את הנמל באשדוד. ממה הם מפחדים? מתחרות? הגישה שלהם היא קומוניסטית, אין לי הגדרה אחרת אליה". ההצעה צפויה לעבור לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה ראשונה.

2014-11-20_200636

היום למאבק בעוני צוין אתמול (רביעי) בכנסת. משתתפי הדיון הניפו כרזות בזכות העלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה (צילום: סיעת חד"ש בכנסת)

מלבד החוק האוסר על שביתות פוליטיות, מוסיף משרד האוצר בראשות יאיר לפיד לנהל מערכה נגד הצעת החוק של ח"כ חנין להעלאת שכר מינימום ל-30 שקל לשעה. דובר המשרד מסר כי "דרישתו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, להעלאת שכר דרמטית הרבה יותר לא פחות מ–1,000 שקל בחודש, כלומר זינוק מיידי של כ–25% בשכר המינימום, ל–5,300 שקל בחודש, תעלה למדינה 5 מיליארד שקל בשנה לפי הערכות האוצר. התביעה הגבוהה ביותר להעלאת שכר המינימום, ביוזמת ח"כ דב חנין (חד"ש), היא ל–30 שקל בשעה, כלומר 5,580 שקל בחודש למשרה מלאה. הקפצה כזאת של שכר המינימום תעלה לקופת המדינה כ–6 מיליארד שקל בשנה". יצוין שהצעת החוק של ח"כ חנין מגובה ביותר מ-60 חברי כנסת מכל הסיעות – פרט ל"יש עתיד" של השר לפיד.