הוקפאו מכתבי הפיטורים לפועלי חיפה כימיקלים; ח"כ חנין מציע הלאמתם וניהול על-ידי העובדים

במפעלי הדרום והצפון של התאגיד חיפה כימיקלים המופרט שבבעלות אמריקאית צפויים לפתוח בדיונים עבור 1,200 העובדים שיפוטרו בעקבות סגירת המפעלים. הנהלת חיפה כימיקלים צפון הקפיאה את הזימונים לשימועים עד ליום שני, ולפי ועד העובדים, היא צפויה להתחיל בהליך הידברות עם עובדיה בימים הקרובים בניסיון למצוא פתרונות חלופיים. במפעל הסמוך לערד, התכנסו הצדדים אמש (חמישי) למשך שעות ארוכות, והם צפויים להגיע להסכמות בנוגע להחזרת העובדים לעבודתם.

2017-08-04_190951

ח"כ חנין בעת מפגש עם נציגי העובדים, אמש, בחיפה כימיקלים (צילום: זו הדרך)

כמו כן, הנהלת חברת חיפה כימיקלים הקפיאה היום את הזימונים לשימועים לפני פיטורים של עובדי המפעל הצפוני, עד ליום שני הקרוב. ההנהלה הודיעה עוד כי תקיים הליך הידברות עם ארגון "כוח לעובדים" ועם ועד העובדים בימים הקרובים במטרה למצוא פתרונות חלופיים לפיטורים. לפי ועד העובדים במפעל שבצפון, החלטת ההנהלה באה בתגובה למכתב מטעם כוח לעובדים בו דחה הארגון את הודעת ההנהלה על סגירת המפעל, בטענה להפרת ההסכם הקיבוצי עליו חתמו הצדדים ב-2011 ולפיו מחייבים פיטורי צמצום היוועצות עם ארגון העובדים. "בנסיבות הללו, אנו רואים בהנהלת החברה אחראית ישירה לכל הנזקים שנגרמו ויגרמו לעובדים ולבני משפחותיהם ככל שהחברה תבחר לממש את החלטתה לסיים את עבודתם של עובדי המפעל, על כל המשתמע מכך", כתב ד"ר עמי וטורי, מזכיר ארגוני בכוח לעובדים.

"כנראה שבהנהלת החברה החלו להפנים כי עובדי החברה לא יתלוננו על פרנסתם בפני הממשלה כפי שציפו. העובדים מזהים היטב מי האחראי למשבר שפקד את המפעל הנהלת החברה ועמם גם הציבור", אמר יו"ר הוועד, אלי אלבז. "נדאג שלא יהיו אלה פגישות למראית עין בכדי לרצות את דעת הקהל ונבחרי הציבור. אנו מעריכים כי אנחנו עדיין בעיצומו של מאבק", הוסיף. היום מתכננים העובדים לקיים קבלת שבת מחוץ למפעל, וביום ראשון ישתתפו נציגי העובדים בדיוני ועדת הכספים על המשבר. ועדת הכספים תתכנס על פי בקשתו של ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת).

יצוין שח"כ חנין נפגש אמש עם נציגי הוועדים. בתום הפגישה הוא פרסם בפייסבוק: "מה עושה מפעל שמרוויח מאות מיליוני שקלים בשנה כשהוא נדרש לשנות חוליה אחת בתהליך הייצור, כדי להגן על חיי מאות אלפי אזרחים? קודם כל מפטר את כל העובדים. נשמע מטורף? אבל זה בדיוק מה שעושה הנהלת מפעל חיפה כימיקלים. ההנהלה הזו יודעת כבר שנים שצריך לסגור את מיכל האמוניה ולעבור לחלופות אחרות, כי המיכל מסכן את תושבי מפרץ חיפה. אבל היא בחרה לחכות עד הרגע האחרון ולהפוך את העובדים לבני ערובה כדי ללחוץ על המדינה שתאפשר להמשיך לייצר בצורה הזולה ביותר, תוך סיכון חיי אדם.
כך נראות הנהלה וממשלה שמעדיפות את רווחיהם העצומים של טייקונים זרים על פני חייהם ובריאותם של אזרחי ישראל." עוד הוא מסר "ביום ראשון אשתתף בדיון שיזמנו בוועדת הכספים של הכנסת כדי להיאבק על פרנסת העובדים ועל פתרון שישמור על החיים של תושבי המפרץ. בניגוד לכל הספינים, אין סתירה בין השניים. מול בעלי מפעל שסוחטים ושמספסרים בעובדים ובסביבה צריך להניח על השולחן את החלופה של הלאמת המפעל הרווחי הזה וניהולו על ידי עובדיו מעכשיו לטובת הציבור".