הוכרז סכסוך עבודה במכון הטכנולוגי חולון; הסכם ראשון במפעל חד אסף ליד עכו

ארגון כוח לעובדים הכריז על סכסוך עבודה בקרב סגל ההוראה הזוטר (מורים מן החוץ) במכון הטכנולוגי חולון, המונה כ-270 מרצים. המרצים מסרו כי הסכסוך מהווה מחאה על כך שההנהלה "דוחה את מרבית דרישותיהם במשא ומתן, המתנהל מאז יוני 2016". המרצים מהסגל הזוטר מועסקים ללא ביטחון תעסוקתי, ללא צבירת ותק וללא רצף תעסוקתי (הם מפוטרים מדי סמסטר) – ולכן הוועד חתר, במסגרת המו"מ עם ההנהלה, להעברת המרצים למעמד של "סגל עמית". מעמד זה מיושם בהסכמים קיבוציים במכללות המתוקצבות והוא מבטיח למרצים הכרה בוותק, חישוב שכר בהתאם לסולמות השכר של ות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה), וכולל 12 משכורות בשנה.

2016-12-21_202441

המכון הטכנולוגי בחולון (צילום: המכון הטכנולוגי חולון)

אולם, לדברי הוועד, ההנהלה הכריזה במהלך המו"מ כי היא מוכנה להעסקת מיעוט מסגל ההוראה כ"סגל עמית" – בעוד שמרבית המרצים עדיין יפוטרו מדי סמסטר. במכון הטכנולוגי חולון לומדים כ-3,600 סטודנטים, לתואר ראשון או שני, בתחומים הנדסת חשמל, ניהול טכנולוגיה, מתמטיקה שימושית, מדעי המחשב, עיצוב תעשייתי, עיצוב פנים, עיצוב משולב וטכנולוגיות למידה.

יצוין שאתמול (שני) חתמו הסתדרות, הנהלת מפעל חד אסף וועד עובדי המפעל חתמו על הסכם קיבוצי ראשון, לאחר מו"מ מורכב שנמשך כארבע שנים. במהלך השנים האחרונות העובדים נקטו בצעדים ארגוניים ואף שבתו במפעל הממוקם בעכו בו מועסקים כ-300 עובדים והוא בבעלות התעשיין רמי שני. המפעל עוסק בעיקר במיון גרוטאות מתכת, התכתן והכנתן לשימוש ושיווק כחומר גלם לייצור מטילי פלדה. תוקפו של ההסכם שנחתם הוא עד לסוף שנת 2018. בראשו נקבע כי כלל העובדים בחד אסף ייהנו באופן מיידי מתוספת שכר של 2%. בנוסף לכך תחולק תוספת שכר דיפרנציאלית בשיעור ממוצע של 1%, שתחולק רטרואקטיבית החל מאוגוסט 2016. על אופן חלוקת התוספת הדיפרנציאלית יחליטו נציגות העובדים וההנהלה במשותף.

ההסכם קובע כי השכר השעתי לעובדים ותיקים יהיה גבוה בשקל משכר המינימום השעתי הנהוג במשק, והוא גם כולל סעיף לפיו בשנים בהם הרווח הנקי של החברה יעמוד על 4% לפחות, ידונו הצדדים באשר למתן בונוס ותוספת שכר שתחולק לעובדים בגין ביצועי החברה. עוד סוכם כי עם חתימת ההסכם עלות ארוחה לעובד תרד מ-28 שקל ל-4 שקלים בלבד. בסעיף הפנסיה הוסכם כי ההפרשות לקרנות הפנסיה של העובדים יחושבו כך שהן יחולו גם על התוספות המיוחדות שמקבלים העובדים למשמרות מסוימות. סעיפים נוספים בהסכם קובעים כי עובדים שצברו ותק של שנתיים לפחות יקבלו קביעות, כי החברה תממן לעובדים הסעות מאורגנות אל העבודה וממנה ותארגן להם לעובדים נופש שנתי. כמו כן נקבע כי גובה השי לחג בחברה יעמוד על 900 שקל בשנה וכי החברה תעביר לקופת הוועד 50 שקל בשנה עבור כל עובד לצורכי פעילות רווחה. ההסכם כולל גם הסדרה של מנגנון ליישוב חילוקי דעות אשר מעניק לנציגות העובדים משקל חשוב בהכרעת סוגיות הנוגעות לסיום העסקת עובדים.