הוועדה לביקורת המדינה תדון על העסקתם של אלפי מורי קבלן

בהמשך לדיונים מ"יום העסקה ישירה" שנערך בכנסת בשנה שעברה תתכנס ביום שני הקרוב, הוועדה לביקורת המדינה כדי לדון במצבם של אלפי מורי קבלן. לדיון יצטרף יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. הדיון תוכנן והוצא לפועל על ידי הקואליציה הארצית להעסקה ישירה וצפויה נוכחות גדולה של מורות ומורי קבלן וכן של סטודנטים להוראה.

2015-07-11_193051

הפגנה של מורי קבלן (צילום: הגדה השמאלית)

 

יצוין שבדו"ח מבקר המדינה האחרון, שהתייחס לתופעה הפסולה ושיעמוד במרכז דיון, נכתב כי "חלק מעובדי ההוראה המלמדים מקצועות ליבה מועסקים על ידי רשויות מקומיות אחדות בהעסקה בלתי ישירה, בתנאים פחות טובים וללא ביטחון תעסוקתי. בכך נפגע שכרם ונוצר חוסר שוויון ביניהם ובין המורים המועסקים אתם 'כתף אל כתף' בהעסקה ישירה. כך נוצרו שני מעמדות של עובדי הוראה המלמדים מקצועות ליבה – אלה שמועסקים ישירות ע"י משרד החינוך על פי הסכמי שכר אחידים, ואלה שמועסקים בהעסקה בלתי ישירה בידי תאגידים של רשויות מקומיות".

בסיכום הדו"ח נתכב כי "הממצאים מצביעים על כך שיש מורים רבים המועסקים בהעסקה בלתי ישירה באמצעות עמותות ותאגידים עירוניים ובמימונם ומלמדים מקצועות חובה. תופעה זו מביאה לידי כמה תוצאות שליליות:   (א)  פגיעה בשוויון ההזדמנויות בחינוך והרחבת הפערים החברתיים-כלכליים בין התלמידים, משום שבעיקר רשויות מקומיות חזקות הן אלו שמקצות שעות תגבור להוראת מקצועות החובה באמצעות גופים מתווכים;   (ב)  חשש מפגיעה באיכות ההוראה בהיעדר מידע במשרד החינוך על אודות המורים המועסקים באמצעות גופים מתווכים והיעדר פיקוח על הכשרתם ואיכותם;   (ג)  פגיעה בביטחון התעסוקתי של מורים המועסקים בהעסקה בלתי ישירה תוך הפליה בתנאי שכרם בהשוואה למורים המועסקים בצורה ישירה; (ד) יצירת מעמדות שונים של מורים העובדים באותו בי"ס 'כתף אל כתף', ופגיעה במעמד המורה".

קישור לדו"ח של מבקר המדינה