ההפגנה בהבימה נגד השחיתות התפצלה לשלושה מוקדים; באשדוד מחו נגד הכפייה הדתית

אלפי בני אדם הפגינו אמש (שבת) במחאות שונות ב-20 מוקדים ברחבי הארץ נגד השחיתות השלטונית של ממשלת הימין. ההפגנה המרכזית התקיימה בכיכר הבימה בתל אביב בהובלת אלדד יניב. כאלף מפגינים נשאו שלטים שבהם כתוב, בין היתר, "מושחתים הביתה", "גם אני חרד מהשחיתות" ו"השחיתות מתחילה בכיבוש". כמו כן, בלטו בהפגנה עשרות תלמידי תיכון שהניפו כרזות וקראו סיסמאות נגד גירוש הפליטים ומבקשי מקלט.

2018-01-28_200829

בהפגנה בהבימה נשמעו מסרים שונים נגד השחיתות של ממשלת הימין וראש הממשלה בנימין נתניהו, נגד גירוש מבקשי המקלט, נגד איש העסקים קובי מימון, נגד זיהום אוויר בידי בתי הזיקוק בחיפה ולמען מאבק הנכים. יניב תקף בנאומו את נתניהו ואמר: "הוא ברח מהודו, חזר מהודו, נסע לדאבוס, חזר מדאבוס, ביום שני כבר נוסע לפוטין, ואז ייסע למינכן. זה לא סתם. הם מפחדים מאיתנו ברחובות, כי הלחץ הזה עושה עבודה. יניב התייחס גם לפיצול ההפגנות בין תל אביב ופתח תקוה, וקרא לעמיתו, מני נפתלי, לחזור להפגין בתל אביב. "יש לנו יריב אחד וזה המושחתים, לא נריב בתוכנו ולא נתפלג ונתפצל בתוכנו. תרימו לו בכל הכוח". יצוין שבמקביל נערכה בכיכר רבין עצרת שלישית נגד השחיתות בהובלת עו"ד אליעד שגרא, העומד בראש התנועה למען איכות השלטון, שפרש מהמחאה בהבימה זה שלושה שבועות בגלל סיבות פוליטיות. "שמאלנית מדי", מסר אז. בעצרת בהבימה משתתפים דרך קבע כמה עשרות בודדים של מפגינים.

בנוסף להפגנה בתל אביב, התקיימה הפגנה בפתח תקוה, ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. את ההפגנה בכיכר גורן הוביל מני נפתלי, לאחר הפיצול בינו לבין יניב, שהוביל יחד עמו את המחאה עד כה. בהפגנה נשאו המפגינים שלטים הקוראים להתפטרות מנדלבליט. עוד נערכו אמש הפגנות ומחאות מקריית שמונה בצפון ועד אילת בדרום – הגדולות שבהן בחיפה ובעפולה.

בשבוע שעבר השתתפו בהפגנה בתל אביב כ-2,000 בני אדם. לאחר העצרת מאות צעדו לביתו של טייקון הגז קובי מימון בשדרות רוטשילד, במחאה על ההקלטה של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, שבה נשמע מתייחס למתווה הגז ואומר לבנו של מימון: "אבא שלי סידר לכם 20 מיליארד דולר".

במקביל להפגנות נגד שחיתות הימין ולמרות מזג האוויר הגשום, הגיעו כאלף איש לרחבת עיריית אשדוד כדי למחות נגד הכפייה הדתית והקנסות המוטלים על בעלי עסקים בעיר. ההפגנה נערכת זו השבוע השלישית ברציפות. אמש הצטרפו לראשונה להפגנה מפגינים גם מערים רחוקות, ולא רק מיישובי הסביבה, ובין המפגינים ניתן היה למצוא תושבים מבית שמש ומטבריה. הם קראו קריאות נגד ראש העירייה מהליכוד, יחיאל לסרי, והניפו שלטים עליהם נכתב: "מי יציל את הבית שלי" ו"אשדוד איננה בית שמש".

לפני סוף השבוע שקלו המארגנים לבטל את ההפגנה או לדחותה לאמצע השבוע בשל מזג האוויר, אך לדבריהם, פוסט שפרסם ראש העיריה באמצע השבוע בדף הפייסבוק שלו, שכנע אותם להפגין בכל מזג אוויר.