ההסתדרות תומכת בהפרטה: ממשלת הימין החליטה למכור את נמל חיפה להון הזר בנזיד עדשים

ממשלת ישראל הימנית החליטה למכור את נמל חיפה בנזיד עדשים להון הזר. כך עולה מנוסח ההחלטה הרשמי של הפרטת הנמל שאותו קיבלו השבוע משרדי הממשלה .הנוסח הופץ להערות אחרונות ולפני שהממשלה תאשר את המהלך סופית.

פריקה בנמל חיפה של הקרונות הראשונים של הרכבת הקלה שהגיעו בבטן של אניית מכולות ענקית, היישר מסין ב-14 בנובמבר האחרון (צילום: נמל חיפה)

מעיון בנוסח, שפורסם ב"כלכליסט", מעלה שהמדינה מחליטה "להפריט את כל אחזקות המדינה בחברת נמל חיפה בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, של כל מניות החברה (100%) לרוכש אסטרטגי". המדינה תבקש את המחיר המגוחך של מיליארד שקל עבור אחד הנמלים הגדולים במזרח התיכון. יצוין שנמל חיפה סיים את 2018 (הדו"ח האחרון שפורסם) עם עלייה ברווח הנקי מכ-96 מיליון שקל ב-2017 לכ־177 מיליון שקל, זינוק של כ-85%. ההכנסות של הנמל מפעילות המכולות והרכב הסתכמה בכ-907 מיליון שקל, עלייה של כ-11% לעומת שנת 2017.

בנוגע לזהות הרוכש המדינה מצהירה ש"מבין כל ההצעות שיוגשו על ידי משתתפים בהליך המכירה הממלאים אחר דרישות ההגדרה של 'הרוכש האסטרטגי'". יחד עם זאת "תאגידים ממשלתיים ישראלים, לרבות חברות ממשלתיות, חברות בנות ממשלתיות וחברות מעורבות, לא יורשו להשתתף בהליך המכירה". מכיוון שהניסיון הנדרש מהבעלים החדשים הפרטיים הוא בהפעלת טרמינלים ימיים עם אחזקות בנמל זר של לפחות 30% וטיפול שנתי של כשני מיליון מכולות; ניסיון בשינוע ימי של צי אוניות בהיקף של כ-250 אלף מכולות או בעלות על צי של 30 אוניות, ברור לכל שרק חברות זרות ישתתפו במכרז.

הטיוטה עוסקת גם במעמדם של עובדי הנמל וכוללת איום כלפיהם: "לעובדי החברה במועד השלמת המכירה ישולם תגמול הפרטה, בהתאם לחוזר הרשות בנושא זה ובכפוף להוראות ההסכם שייחתם בין החברה ובין ארגון העובדים. התגמול ישולם על ידי המדינה והחברה באופן יחסי בין סכום ההשקעה ובין חלק התמורה שיועבר למדינה, ויינתן בסמוך לאחר המכירה, בכפוף לביצועה ולשיתוף הפעולה" נכתב במסמך. יצוין שההסתדרות, בניגוד לדעת הוועדים בנמלים, עושה יד אחת עם ממשלת הימין במסגרת הפרטת הנמלים. כך היא עשתה בעת הפרטת נמל חיפה וכך עושה היום לרגל הפרטתם הצפויה של נמלי אשדוד וחיפה.

כבר עתה, בהוראת ממשלת הימין, חברת נמלי ישראל מקימה בימים אלו שני נמלים פרטיים אחד בחיפה ואחד באשדוד שאמורים להיפתח עוד כשנתיים. הנמל הצפוני החדש יופעל על ידי חברה הממשלתית הסינית, וזאת לאורך 25 שנה. חברות ממשלתיות סיניות יוכלו להשתתף במכרז החדש, מה שמעמיד את כלל התעבורה הצפונית המשמעותית של ישראל בידי חברה זרה.

עוד על השתלטות ההון הזר על המשק הישראלי, בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 5):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/12/G50_2019.pdf