ההסתדרות נגד עובדי אל על: אפשרה להנהלה לשים את ידה על קרנות הפיצויים

מאות מעובדי אל על הפגינו הבוקר (חמישי) מול בית הדין לעבודה בבת ים בשעה בו התקיים דיון על כוונת החברה למשוך כספים שנועדו על מנת לשמור על זכויות העובדים. עובדי חברת התעופה הישראלית מוחים על המהלך שנועד להישרדות אל על בלבד, על חשבון עובדיה. בין היתר נכתב בכרזות "כסף של עובדים לכיסים של הבעלים".

עובדי אל על בהפגנה שנערכה הבוקר בפתח בין הדין לעבודה בבתים (צילום: ועד עובדים)

לבסוף, ובלחצה של ההסתדרות הסכים הוועד ובניגוד לעמדת רוב העובדים בדיון שנערך בפני השופטת יפית זלמנוביץ', למשיכת 115 מיליון שקל מקרנות הפיצויים, כפי שדרשו משרד האוצר וההסתדרות. ההסתדרות בדרכה צידדה בדרישת הממשלה והמעסיקים והטילה את כובד המשקל בהצלת החברה על חבריה. זהו תקדים מסוכן מאבקים הבאים בהם ההסתדרות תלחץ לפגוע בזכויות העובדים כדי לקדם את האינטרסים של המעסיקים. ההנהלה ביקשה לעשות שימוש במאות מיליוני שקלים מקופות העובדים, למימון פעילותה השוטפת בעת משבר הקורונה.

חברת התעופה ביקשה להשתמש בכספי קרנות פיצויים בסך של כ-413 מיליון שקלים: 229 מיליון שקל שבנאמנות "כלל פיצויים" וכ-190 מיליון שקל שבנאמנות "פסגות קופות גמל ופנסיה". ההסתדרות הודיעה לבית המשפט כי תסכים למשיכת הכספים בסך של 115 מיליון שקל, לאור "הנסיבות הקיצוניות שנוצרו עקב המשבר" ועל מנת שניתן יהיה לשלם משכורות לעובדי החברה שעדיין עובדים. יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, אמר לחבריו שהפגינו: "כל הצדדים המעורבים בו עשו יד אחד כנגד הנציגות לשחרר כספים מקופות הפיצויים לטובת קופת החברה בלבד, והנציגות לבדה נלחמת על מנת לנסות להעביר סכום כסף לטובת קופת מועצת העובדים לשמירה על זכויות העובדים". לדברי בן יצחק, אמר כי "עובדי אל על הם לא קורבנות של הקורונה, הם העובדים הכי נאמנים למדינה, לחברה ולמקום העבודה. כל מה שאנו רוצים זה שיקשיבו לנו, שיבינו שהפתרונות נמצאים אצלנו". לדבריו, "לא יכול להיות שבזמן שמבקשים מאיתנו כסף, הבעלים וההנהלה לא מתייעלים ובאים לבית המשפט לקחת את הכסף שלנו. זה לא יקרה, לא ניתן לזה יד ובשביל זה אנחנו פה".