הבחירות ביוון יתקיימו בעוד כחודש: קרע במפלגת השלטון סיריזה

 

נשיא יוון, פרוקופיס פבלופולוס, חתם על צו לפיזור הפרלמנט לקראת בחירות מוקדמות, שיתקיימו ב-20 בספטמבר – כך מסר אתמול (שישי) גורם רשמי מטעמו. ראש הממשלה אלכסיס ציפראס הכריז החודש על בחירות בזק, לאחר שתכנית הסיוע שעברה בפרלמנט בעזרת מפלגות האופוזיציה יצרה פילוג במפלגת השלטון סיריזה.

2015-08-29_151857

מנהיג מפלגת האחדות העממית החדשה, פנגיוטיס לפנזיס (צילום: הומניטה)

 

מזכיר סיריזה, טסוס קרונקיס, עזב את המפלגה במחאה על החלטתו של ראש הממשלה ציפרס להכריז על בחירות מוקדמות, ובכך חזר בו מהצעתו המוקדמת יותר לערוך ועידה של המפלגה בספטמבר בשביל לפתוח בדברים עם סיעת המורדים. בעקבות ביטול הוועידה, רבים החליטו לנטוש את סיריזה ולהקים את מפלגת האחדות העממית על שם הברית המנצחת של הנשיא הסוציאליסטי סלבדור איינדה יחד עם הקומוניסטים משנת 1970 בצ'ילה. "נשתמש במנדט הזה בשביל להדגם את הצורך בממשלה המתנגדת לצנע", אמר מנהיג המפלגה פנגיוטיס לפנזיס, שטען כי יוון יכולה להתקיים באושר ללא האירו.

 

יצוין שממשלת ציפראס האשימה את יושבת ראש בית הנבחרים זיאו קונסטנטופולו ב"התנהלות כשל רודן" לאחר שכינתה את הליך הבחירות המוקדמות כ"לא דמוקרטי ולא חוקתי". האחרונה, יושבת ראש בית הנבחרים הצעירה ביותר בתולדות יוון, בגיל 38 האשימה את הנשיא בן ה-65 בהפרת החוק באמצעות הדילוג על ההליכים החוקיים בבית הנבחרים במטרה להאיץ את הבחירות. קונסטנטופולו, שאביה היה ראש מפלגת סיריזה בגלגולה הקודם, סינספיסמוס, מתנגדת בנחישות לחבילת ההצלה השלישית של האיחוד שעליה חתם ציפרס ביולי, ובאופן חוסר ונשנה ניסתה לתסכל את משתתפי תהליך האשרור שלה בבית הנבחרים באמצעות טקטיקות של השהיה. על פי הידיעות, קונסטנטופולו – כוכב עולה לשעבר בסיריזה – שוקלת להצטרף למפלגת האחדות העממית החדשה.

מחוקק בולט נוסף מסיריזה, שר האוצר לשעבר יאניס ורופקיס, אמר כי לא יתמודד במפלגתו של ציפרס בבחירות הקרובות. "לא אהיה מועמד מטעמה של סיריזה", אמר ורופקיס, שביקר בחריפות את עסקת ההצלה. "סיריזה אימצה דוקטרינה חסרת היגיון שאני מתנגד לה כבר חמש שנים – להגדיל עוד יותר את המשבר, ולהעמיד פנים כאילו נפתר, בזמן שהיא מנהלת חוב שלא ניתן לשלם אותו", הדגיש.