האיגוד המפיקים הכריז מלחמה על העבודה המאורגנת בהפקות טלוויזיה וקולנוע

משבר פרץ בין איגוד המפיקים של המעסיקים לבין ארגון אקט, המאגד את עובדי מקצועות הסט בטלוויזיה, שמאיים לשתק את תעשיית הטלוויזיה והקולנוע. זאת, לאחר שאיגוד המפיקים הודיע אתמול (חמישי) על השבתת מגן: כל הפקות הטלוויזיה והקולנוע המתוכננות ייעצרו עד להודעה חדשה.

הודעה בעניין ההשבתה נשלחה לכל הארגונים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע הקשורים להפקות, בהם ארגון השחקנים שח"ם, ארגון הבמאים, ארגון התסריטאים ואקט. הודעה נשלחה גם לערוצי הטלוויזיה.

עובדים במהלך הפקת סדרת טלוויזיה (צילום: אקט)

 

באיגוד המפיקים תירצו את ההחלטה להשבית את ההפקות "בהתנהגות אלימה של ארגון אקט", שכללה לדבריו "פיצוץ יום צילום בשבוע שעבר, איומים וסחיטה על מפיקים ואנשי צוות בעניין שעות הצילומים, איומים שלא יחתמו על הסכמים ויפוצצו הפקות". באיגוד המפיקים טוענים, ולא לראשונה, כי אקט מוביל התנהלות אסורה של "תיאום מחירים", ולכן בנוסף להשבתה הצפויה, הארגון הגיש תלונות רשמיות ובהן חומרים חדשים לרשות התחרות ולמשרד המשפטים, בטענות לעבירה לכאורה על חוק התחרות.

באקט הגיבו מיידית והופצה הודעה בקרב חבריו לפיה "ימי הביניים חלפו אבל איגוד המפיקים רואה בנו העובדים כעבדים מודרניים. אנחנו לא נאפשר לצלמים, תאורנים, מאפרות, אנשי סאונד, מלבישות, נהגי משאיות, עוזרי הפקה לעבוד 18 שעות ביום על הסט בניגוד לחוק. תעשיית העבדות והניצול הסתיימה. הגיע הזמן שאיגוד המפיקים ואדר שפרן יתקדמו לשנת 2022".

מאוחר יותר מסר יו"ר אקט, אבירם לוי, מסר אישי לחברי הארגון לפיו "אנו נמצאים בעיצומו של מהלך חשוב בגלגולו של איגוד עובדים ובכלל בחייו של אדם, רגע של נקיטת עמדה, של עמידה איתנה לדרך בה אנו רוצים ובוחרים לחיות. זהו רגע של התעלות מעל השיקולים האישיים והסתכלות על התמונה הגדולה, היכולת ליצור לעצמנו את המציאות שבה אנחנו חיים ועובדים וליצור מציאות חדשה, הוגנת ושפויה.  בדרך לשם ינסו להפריד אותנו, להפחיד אותנו, לאיים עלינו, לעצור לנו את הצילומים, לספר לנו שאנו מחריבים את התעשיה".

לדברי לוי "אין לנו אפשרות לקיים חיים שפויים, מתוכננים, מחוץ לימי הצילום הארוכים, ימים שאין להם קצה. הכוח האמיתי שלנו נמצא בכל אחת ואחד מכם. רק באמונה, בנחישות ואורך רוח נעשה זאת. העמידה האיתנה של כל אחת ואחד מכם היא שתביא את השינוי. אנו בהנהלה עושים את כל המאמצים האפשריים למציאת פתרון הוגן. הופכים כל אבן אפשרית ומוכנים לדבר עם כולם, כולל כולם ומזמינים את מי שחפץ למצוא פתרון, לשבת איתנו ולהגיע להסדר עוד היום בערב ושלא יספרו לכם סיפורים"

יצוין שתנאי העבודה של עובדי ההפקה הם מתוקף הסכם אליו הגיעו ב-2008 אקט עם איגוד המפיקים ושאומץ בהמשך על-ידי קשת וערוץ עשר (שהעביר אותו כנדוניה לרשת אחרי המיזוג), ובתחילת 2019 גם על-ידי תאגיד השידור הציבורי. ההסכם מגדיר את תנאי העבודה והשכר של העובדים בתעשייה, לרבות מנגנון עדכון קבוע שאמור להתאים את שכר העובדים למציאות בשוק.

בארגון העובדים סבורים המפיקים מנסים לקבע מצב בו מנצלים את העובדים בתעשייה ומתחמקים מניהול משא-ומתן. בפברואר האחרון סוכם על תחילתו של מו"מ לחידוש ההסכם, אבל מאז לא חלה התקדמות במגעים. מארגון שח"ם נמסר כי הם מחזקים את ידיהם של חברי אקט. "ארגון השחקנים והשחקניות תומך במאבקם של עובדי ועובדות הסט לקיצור יום העבודה. לא הגיוני שעובדים ועובדות לא רואים את משפחותיהם ואת ילדיהם בשל הדרישה לעבוד 14 ו-15 שעות לאורך ימים שלמים. הניסיון של גופי שידור ומפיקים לחסוך עלויות של ימי צילום נוספים על חשבון עובדים ועובדות הוא מצב בלתי נסבל. שח"ם, יחד עם השחקנים והשחקניות בישראל, מביעים סולידאריות עם אחינו על סט הצילומים".

 

עוד על מאבק עובדי ההפקה:

https://www.facebook.com/actworkersunion