האגודה לזכויות האזרח דורשת להחזיר לעבודה מורה שנעצר בהפגנה נגד מבצע 'צוק איתן'

האגודה לזכויות האזרח פנתה  למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, בדרישה להעניק היתר העסקה למורה שנעצר בהפגנה נגד מבצע "צוק איתן" הרצחני ושהחקירה בעניינו לא הסתיימה, וזאת לאחר שמשרד החינוך סירב לעשות כן בנימוק לפיו 'אין לדעת לאן תתגלגל החקירה,. בפנייה התריעה עו"ד טל חסין מהאגודה על שיקול הדעת הלקוי שהפעיל המשרד, תוך פגיעה קשה בחופש הביטוי ובחופש העיסוק של מורים בכלל ושל המורה הקונקרטי בפרט.

2015-12-28_200854

הפגנה בתל-אביב נגד הפלישה לעזה – מבצע צוק איתן (צילום: אקטיבסטליס)

 

עו"ד חסין מציינת בפנייה כי בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מדאיגה בכמות מעצרי השווא של מפגינים ולהגשת כתבי אישום חסרי בסיס נגדם, המסתיימים בלא כלום, פרקטיקה שזכתה לביקורת נוקבת ושיטתית של בתי המשפט על המשטרה והפרקליטות. עוד היא מוסיפה, כי גם אם יוגש כתב אישום נגד המורה, דבר שאינו סביר, ואפילו אם יורשע, החוק דורש כי יוכח שיש במעשיו "משום השפעה מזיקה על תלמידים", ומקום שהחלטת הרשות פוגעת אנושות בזכויות החוקתיות לחופש העיסוק ולביטוי נדרשת מידת הוכחה מחמירה, נטל שהמשרד יתקשה לעמוד בו.

המכתב של עו"ד חסין נחתם כך: "קשה להפריז בחשיבותה של הזכות לביטוי כזכות יסוד במשטר דמוקרטי. משמעותה של זכות זו היא האפשרות להשמיע ולשמוע דעות בפומבי בכל תחום ובכל אמצעי, ללא התערבות שלטונית. לא ייתכן, כי מערכת חינוך הרוצה לעודד את תלמידיה להפוך לאזרחים מעורבים ופעילים, בעלי מודעות חברתית וחירות מחשבה, תסרב להתיר את העסקתו של מורה, פעיל חברתי, אך בשל כך שנעצר בהפגנה. שיקול הדעת הלקוי שהפעיל המשרד במקרה זה, אף עלול לפעול כאפקט מצנן ולשדר מסר מאיים לעובדי חינוך נוספים ולתלמידים, אשר יחששו לממש את זכותם החוקתית לביטוי ולהשתתף בהפגנות".

למכתב שנשלח למשרד החינוך: http://www.acri.org.il/he/36654