דע-אש המתנחלים: בימין מזועזעים מהטרוריסטים היהודים אך במקביל מחזקים את ההתנחלויות

זעקות השבר שנשמעו בימין היו חריגות בעוצמתן. הסרטון בו פעילי ימין קיצוני רוקדים עם סכינים ובקבוקי תבערה ודוקרים את תמונתו של עלי דוואבשה הפיק גינויים מקיר לקיר. שרים וחברי כנסת מהקואליציה מיהרו להוקיע את ההתנהגות כ"לא יהודית", לתקוף את נערי הגבעות כ"עשבים שוטים", להתגונן ולהגיד שאלו לא פניו של הציבור הדתי-לאומי. הגדיל לעשות ח"כ מיקי זהר מהליכוד, שחזר בו בעקבות הסרטון מטענתו האחרונה כי "אין כזה דבר טרור יהודי". אפילו ח"כ בצלאל סמוטריץ', הקיצוני שבחברי "הבית היהודי", התנער מהסרטון מיד.

2015-12-27_191604

הכתובת על הקיר: גרפיטי שרוסס על קיר בית בכפר הפלסטיני ג'ילזון, דצמבר 2013 (צילום: בצלם)

 

אך ההתנערות הצבועה של סמוטריץ' וחבריו מהסרטון הייתה צעד מחושב. עוד באותו ערב (23.12) אימצה הכנסת חוק שיזם הח"כ מארגן ""מצעד הבהמות". בתום דיון שנמשך אל תוך הלילה, אישרה המליאה בקריאה שניה ושלישית את החוק להסדרת מעמד החטיבה להתיישבות, ברוב של 53 לעומת 48, ונמנע אחד – איתן ברושי מהמחנה הציוני, שלא יכול היה "להצביע נגד הצעת חוק הפוגעת בהתיישבות".

הצעת החוק של סמוטריץ' מאפשרת לממשלה להאציל מסמכויותיה לחטיבה להתיישבות, שהיא איבר של ההסתדרות הציונית, לצורך בניה, תכנון ופיתוח בהתנחלויות. החוק הופך את החטיבה להתיישבות לעוד זרוע מוכרת של הממשלה להזרמת כספים להתנחלויות ולנישול פלסטינים מאדמותיהם כדי ליישב במקומם יהודים בהתנחלויות בגדה המערבית.

"החוק הזה מבהיר מי מנהל את מדינת ישראל" צוטט סמוטריץ' אחרי אישור החוק ("הארץ", 24.12), והבהיר את יחסו לחוק ולזכויות אדם: "היום הובהר שעם כל הכבוד הרב, ויש כזה, שאנחנו רוכשים לפקידים במשרד המשפטים, המלה האחרונה בעיצוב הנורמות ובקביעה מה ראוי ומה לא נמצאת בידיהם של נבחרי הציבור".

להתיישבות היא ערוץ אחד מני רבים, דרכם תומך הממסד הימני שבשלטון באותם "נערי גבעות" ודומיהם, שהם חיל החלוץ של המתנחלים. ידוע כבר, לפי תחקיר  שפרסם  פרויקט 61  של  מכון  מולד,  כי    הנהגת

המתנחלים, באמצעות ועד מתיישבי שומרון ובתמיכת פעילים מרכזיים בליכוד, מעודדת את תופעת "תג מחיר". היו אלה פעילי "תג מחיר" שבשבוע שעבר השליכו רימוני עשן לבית בכפר ביתלו ליד רמאללה, ורק במקרה לא היו קורבנות.

פעילי הימין הקיצוני שרקדו ריקודים מהללי רצח באותה חתונה מושמצת (שאת פרסומה, חשוב לציין, ניצל השב"כ להצדקת הפעלתם של עינויים  כלפי חשודים בהצתה)  – מפעילים כנופיות בשטחים, המתנכלות למטעים פלסטיניים מדי יום, ויוזמות הצתות של בתים וכלי רכב. אך בסופו של דבר "הקיצוניים" האלה הם עוד מכשיר בידי המדינה, שפרויקט הנישול שלה הולך ומתקדם ללא מעצורים.

הצביעות לא עוצרת בכך: הממסד הזדרז לגנות את "הקיצוניים בשני הצדדים", כדברי הסמן הימני באופוזיציה, יאיר לפיד. הקואליציה העבירה בשבוע שעבר גם את חוק העמותות, שיחייב פעילים בארגוני זכויות אדם, המקבלים מימון ממדינות זרות, לענוד תג מזהה כשהם מופיעים בכנסת. כצפוי, החוק לא יחול על מי שמקבל תרומות מאנשים פרטיים בעלי אזרחות זרה. אחרת היינו רואים את שולחן הממשלה ואת ספסלי הקואליציה זרועים בתגים…

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"