דיון בכנסת על העסקת מורים מן החוץ במוסדות האקדמיים

ביום שלישי, 15 באוקטובר, בשעה 10:30, ועדת החינוך של הכנסת תקיים דיון על העסקת מורים מן החוץ במוסדות האקדמיים. הדיון יתקיים ביוזמתם של חברי הכנסת דב חנין (חד"ש) וזהבה גלאון (מרצ).

 2013-10-07_203105

הפגנת עובדי ההוראה באוניברסיטה הפתוחה למען הסכם קיבוצי, חורף 2009 (צילום: כוח לעובדים)

הסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל נחלק באופן מסורתי לסגל בכיר ולסגל זוטר. לצד זה יש צורות העסקה שונות של סגל הוראה ומחקר, ובכלל זה, העסקה במסלול של מורים מן החוץ. מורים אלה מועסקים במוסדות האקדמיים לזמן קצוב, והעסקתם מתחדשת או מופסקת מידי שנה או מידי סמסטר, ללא תנאים סוציאליים. הצמצום בתקציבי ההשכלה הגבוהה צמצם את מספר המשרות המלאות של הסגל הבכיר באוניברסיטאות והעלה את המשרות של הסגל מן החוץ. שנישליש מהמרצים במכללות הציבוריות בישראל הם מורים מן החוץ שמועסקים כעובדים זמניים, ללא ביטחון תעסוקתי כך חושף דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לבקשת חברי הכנסת חנין וגלאון.

לפי הדו"ח שכתב החוקר אסף וינינגר, כ-37% מהמרצים במכללות הפרטיות הם מורים מן החוץ. באוניברסיטאות, כ-40% מהמשרות האקדמיות הן של מורים מן החוץ, עמיתי הוראה או סגל זוטר. עם זאת, בניגוד למצב במכללות, תנאי ההעסקה באוניברסיטאות השתפרו בעקבות המאבקים שניהלו ארגוני הסגל הזוטר בשנים האחרונות. כיום רק 8% מהמרצים באוניברסיטאות מועסקים כמורים מן החוץ. כן עולה מהדו"ח כי למרות ההיקף הנרחב של העסקת מרצים כסגל זוטר ומורים מן החוץ, למועצה להשכלה גבוהה אין נתונים מפורטים על חברי הסגל, היקף המשרה שלהם, ומספר המוסדות שבהם הם מלמדים במקביל. יצוין ששכר המורים מן החוץ נמוך משכר הסגל הבכיר ואינו עולה בהתאם לוותק שלהם. רובם לא מקבלים החזר הוצאות על רכב או טלפון, ולא מפרישים עבורם קרן השתלמות. רובם לא זכאים לדמי הבראה מאחר שאינם מועסקים במשך יותר משנה במוסדות, וחלק גדול מהם מועסק במשרה חלקית. למרות זאת, עבור חלק מהמורים מן החוץ במכללות, המשכורת מעבודתם במכללה אינה הכנסתם העיקרית. אשתקד הועסקו במכללות הציבוריות 5,123 אנשי סגל כמורים מן החוץ מתוך 7,759 חברי סגל ההוראה במכללות. רק שליש מהם הועסקו במשרה מלאה. העסקה במתכונת של מורה מן החוץ עדיפה מבחינה תקציבית עבור מוסדות ההשכלה הגבוהה, שכן היא זולה באופן משמעותי מהעסקת איש סגל בכיר, שמקבל קביעות, הכרה בוותק ושכר גבוה יותר.

על פי דו"ח ועדת שוחט לבחינת מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, מדיניות העסקת מורים מן החוץ במכללות "פוגעת לא רק בזכויותיו של המורה אלא גם מונעת מהמכללה לבנות סגל הוראה מיומן ומסור שנאמנותו נתונה למוסד ולתלמידיו". בדו"ח נכתב כי "בטווח הארוך על המכללות להתבסס על סגל אקדמי עצמאי, ויש לצמצם ככל האפשר את ההוראה על ידי מורים מן החוץ". שיעור העסקת המורים מן החוץ משתנה ממכללה למכללה. 85% מהסגל האקדמי במכללת ספיר הם מורים מן החוץ, וכך גם 89% מהסגל האקדמי במכללת אחווה, 70% מהסגל האקדמי במכללת רופין, ו-74% מהסגל האקדמי במכללת שנקר.