דיון בחיפה: מורים מתעקשים להתבטא ולהתארגן

האיומים בפיטורי המורה אדם ורטה המחישו פעם נוספת, כי במערכת החינוך כיום ישנה מתקפה על מי שמעודדים ומקדמים חשיבה ביקורתית וערכים של דמוקרטיה וזכויות אדם. פרשה זו מצטרפת לשורה ארוכה של מקרים דומים מהשנים האחרונות, ובהם: צנזורה של ספרי לימוד בהיסטוריה, פיטורים פוליטיים של המפקח על לימודי האזרחות, הקמת מינהלת "לזהות יהודית", וצעדים רבים אחרים בהם נקטו שרי החינוך האחרונים.

 2014-04-16_195322

מחאה נגד סתימת פיות בבתי הספר – הפגנה בעת "פרשת ורטה" (צילום: אקטיבסטילס)

השתקת הקולות הביקורתיים במערכת החינוך והניסיון להגן על החירויות הדמוקרטיות של המורים והתלמידים, עמדו במרכז דיון שהתקיים במועדון "אחווה" בחיפה (2.4), בהשתתפות מורים, אנשי חינוך ופעילים פוליטיים.

"משרד החינוך הוא הפוליטי ביותר בין משרדי הממשלה. דווקא משום כך, מוטלות מגבלות רציניות על האפשרות של מורים לעסוק בנושאים פוליטיים בביתהספר", תיאר נביל סמור, יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות המורים, אשר הנחה את הערב. "במיוחד חמורה הבעיה בבתיהספר הערביים, שם היה מקובל בעבר כי מורים שדנו בנושאים פוליטיים עם תלמידיהם – זומנו ל-'שיחות' עם אנשי שב"כ".

מיכל שקולניקוב, מורה ומחנכת במרכז חינוך ליאובק בחיפה, סיפרה על פעילותה בקבוצה "אני מורה פוליטי/ת", העוסקת בסוגיות הפוליטיות השונות בהן נתקלים המורים במהלך עבודתם. שקולניקוב תיארה כיצד יזמה הקבוצה מכתב מחאה נגד תכניתו של שר החינוך הקודם, גדעון סער, לחייב את בתיהספר לערוך סיורים בחברון. "בהתחלה, הייתה תחושה שאנחנו פועלים במחתרת. החתמנו מפה לאוזן, אך הגענו למאות מורים ומורות", אמרה.

שרף חסאן – מנהל מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח, מורה במקצועו, וחבר הלשכה הפוליטית של מק"י – תיאר את המקרה של ביתספר מהיישוב ערערה, שהשתתף במצעד זכויות האדם לפני שלוש שנים. קבוצת תלמידים מאותו ביתספר הכינה כרזות נגד גזענות ובעד שוויון והגיעה מלווה במורים למצעד. הדבר התפרסם בתקשורת, ודובר משרד החינוך שלח מכתב תלונה למפקח ביה"ס.

"הייתי מצפה, ששנה לאחר מכן – עוד עשרים בתיספר ישתתפו במצעד זכויות האדם. אבל בפועל, לא רק שבתיספר נוספים לא הצטרפו, אלא שגם אותו ביתספר בערערה לא חזר על כך לאחר מכן. מורכבות דומה התעוררה סביר המקרה של אדם ורטה: הוא לכאורה ניצח, כיוון שלא פוטר בסופו של דבר. אולם מקרים כאלו משרטטים את גבולות הלגיטימציה עבור מורים בכל הארץ, ורומזים להם איזו התנהגות מותרת ואיזו אסורה", אמר חסאן.

"צריך להגיד דבר טוב על גדעון סער – היוזמות האנטידמוקרטיות שלו סייעו לעורר מבחינה פוליטית את ציבור המורים", אמר גל אורון, מורה בביתהספר הריאלי בחיפה ופעיל במועצת המורים לאזרחות ובתנועת המורים. אורון גולל את מסכת פיטוריו של יו"ר ועדת המקצוע לאזרחות, ואת ההתארגנות של מורי האזרחות שהתנגדו לצעד והחתימו עצומה בנושא. לדבריו, מקוממת במיוחד העובדה, שמי שנבחר למלא את התפקיד כעת – הוא אחד ממקימי המכון לאסטרטגיה ציונית. כלומר, האופי האידיאולוגי של הפיטורים ושל תפקיד יו"ר ועדת המקצוע – ברורים לכל.

הרשימה פורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"