גילוי דעת של מרצים באונ' בן גוריון: הממשלה אחראית לעליית מפלס השנאה

מרצים ותלמידי מחקר במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בןגוריון פרסמו השבוע גילוי דעת נגד ההסתה הגזענית במדינה ובתוך האוניברסיטה. בגילוי דעת נאמר: "אנחנו, מורים ותלמידי מחקר במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בןגוריון מגנים בזעזוע ובשאטנפש את ההסתה והאלימות כלפי אזרחים ערבים, שהובילו בשבועות האחרונים לרציחתו האכזרית של מוחמד אבוח'דיר ולעשרות פגיעות חמורות נוספות בגוף וברכוש, ומתבטאות גם באווירה של איומים והפחדה ברחוב וכעת גם אצלנו באוניברסיטת בןגוריון. ברצוננו להצטרף לדברים שכתבה דיראן שלאבנה, ראש המדור לקידום סטודנטים ערבים ובני מיעוטים, בעקבות איומים ברצח שהופנו כלפי סטודנטים ערבים במעונות האוניברסיטה: 'האלימות והגזענות השוטפת את המדינה אינה תופעה חדשה. אולם לצערי היא הופכת כמעט ללגיטימית ומאופיינת באזלת יד, בלתי ניתנת לעיכול מצד כל הגורמים האמונים על שמירת החוק. […] על האוניברסיטה לקחת אחריות על חיי הסטודנטים שלה ולטפל טיפול ראוי במעשה, אין מדובר בעשבים שוטים אלא באלימות הולכת וגוברת אשר אינה מקבלת מענה. יש לפעול להגביר בטחון ואכיפת זכויות הסטודנטים הערבים בכל המוסדות האקדמיים בארץ, לוודא התערבויות מידיות של כל רשויות החוק והמוסדות הרלוונטיים'".

2014-07-18_130315

עוד נאמר בגילוי הדעת: "אנחנו רואים בגורמים קיצוניים בממשלה ובכנסת את האחראים הישירים לעליית המדרגה הדרמטית בשיח השנאה הציבורי בישראל, החל מההסתה הפרועה כנגד מבקשי המקלט האפריקאים וכלה בזיהוי החוזר ונשנה של חברי כנסת ואזרחים ערבים כמחבלים וקריאה 'לטפל' בהם באותו האופן. שיח השנאה, שחיפש לו אפיק פורקן ושעיר לעזאזל, מצא אותו בעידודם של פוליטיקאים, ערוצי תקשורת ורבנים ומחנכים חסרי אחריות בהשתלחות באוכלוסיות לא מוגנות בחברה הישראלית, וכעת הוא מתרחב לקבוצות נוספות. הסתה, סתימת הפיות והעלמת העין מאלימות מילולית ופיזית במרחב הציבורי כלפי אזרחים ערבים וגם כלפי מי שמביעים עמם סולידריות ממוטטות את הבסיס לקיומה של דמוקרטיה, לא כל שכן לקיומו של דיון ציבורי ואינטלקטואלי כלשהו".

על גילוי הדעת חתמו, בין היתר: פרופ' יגאל שוורץ, פרופ' איריס פרוש, פרופ' רות קרטון בלום, פרופ' טובה רוזן, פרופ' זהבה כספי, פרופ' נידאא חורי, פרופ' נסים קלדרון, פרופ' דבורה ברגמן, ד"ר חנה סוקרשווגר, ד"ר ענת ויסמן, ד"ר חביבה ישי, ד"ר אמיר בנבג'י, ד"ר גידי נבו, לאה איני, אפרת מישורי, שמעון אדף, שרון אס, ד"ר חמוטל צמיר, ד"ר חיים וייס, ד"ר שירה סתיו, ד"ר דודו רוטמן, ד"ר בתיה שמעוני, ד"ר אוריה כפיר, ד"ר הדס שבתנדיר, ד"ר יעל בלבן, ד"ר אילאיל הרציון, ד"ר סבטלנה נטקוביץ , ד"ר רועי גרינוולד וד"ר עודד וולקשטיין.

לגלוי הדעת המלא ולרשימה המלאה של החותמים:

https://www.facebook.com/HebrewLiterature/posts/691715014214987?fref=nf