בצלם: 52 פלסטינים נהרגו בתקיפות הלא חוקיות על בתי מגורים בעזה

 

על פי התחקיר הראשוני של בצלם, מתחילת המבצע ועד לפנות בוקר (שני), היו עשרה אירועים שבהם נהרגו פלסטינים בתקיפות של הצבא על בתי מגורים (פירוט בסוף הטקסט). באירועים אלה נהרגו על פי המידע שבידי בצלם 52 פלסטינים, בהם 19 קטינים ו-12 נשים. אירוע נוסף, שבו נהרגו שישה בני משפחה, הוגדר כ"סיכול" של אחד מהם על ידי דובר צה"ל ועל כן אינו כלול במניין זה.

הצבא טוען כי די בכך שאדם מעורב בפעילות צבאית כדי להפוך את ביתו (על דירותיהם של כל שכניו) למטרה צבאית לגיטימית, בלי שיהיה כל צורך להוכיח קשר בין פעילות זו לבין הבית שבו הוא ומשפחתו גרים. פרשנות זו היא מופרכת ובלתי חוקית. לא במקרה מספרי ההרוגים והפצועים של בני אדם שכלל אינם מעורבים בלחימה הולכים וגדלים: החוק נועד להגן על אזרחים; הפרתו מביאה – ולא במקרה – לתוצאות קטלניות. שום שפה מכובסת בדבר "תקיפות כירורגיות" של "תשתית מבצעית" לא תוכל להסתיר את העובדות: תקיפות לא חוקיות של בתים, המהוות הריסת בתים עונשית באמצעות הפצצה מהאוויר, על תוצאותיהן המחרידות בחיי אדם.

 2014-07-14_192154

דובר בצלם מסר כי הריסת הבתים אינה חוקית. לדבריו "כדי שבית פרטי של פעיל חמאס (או כל ארגון אחר) יהפוך למטרה צבאית לגיטימית, על הצבא להראות שהבית תרם בצורה אפקטיבית לפעילות הארגון ושהפגיעה בו תעניק יתרון צבאי מובהק לישראל. אלא שברובן המכריע של עשרות התקיפות על בתיהם של אנשי חמאס או ארגונים חמושים אחרים הצבא לא התייחס בהודעותיו לכל פעילות צבאית קונקרטית שנעשתה בתוך הבית או ממנו ואשר יכולה להצדיק את הפיכתו למטרה צבאית לגיטימית, שהפגיעה בה תעניק לישראל יתרון צבאי מובהק. במקום זאת בחר דובר צה"ל להתמקד בהיסטוריה של הפעיל שגר בבית – שכלל אינה רלוונטית לעניין זה".

ההתקפה הבלתי חוקית על הבתים חמורה עוד יותר בהתחשב בפגיעה הנרחבת באזרחים ששהו בבית. דובר צה"ל טוען שהצבא עושה ככל יכולתו כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים וכי ניתנת להם אזהרה מראש. ואמנם, במקרים רבים הצבא אכן הזהיר את התושבים והפציץ לאחר מכן בתים ריקים. אולם, במקרים אחרים לא ניתנה לאזרחים שהות מספקת כדי לעזוב את בתיהם ובמקרים אחרים סירבו האזרחים להתפנות, למרות מתן האזהרה. במקרים כאלה, אסור להתייחס לבית כאילו הוא ריק מתושביו. הצבא אינו עושה חסד עם אזרחים כאשר הוא מזהיר אותם מראש על הכוונה להפציץ את בתיהם. המשפט ההומניטארי הבינלאומי מחייב את הצבא להזהיר אזרחים וכן קובע שהאזהרה חייבת להיות "אפקטיבית". לכן, כאשר ניתנת אזהרה שאינה אפקטיבית הצבא לא עמד בחובתו והתוצאות – קטלניות: אם הצבא אינו נותן לאנשים די זמן לעזוב את בתיהם, או אם הוא מתעלם מכך שהם לא פינו את בתיהם – הרי זה כאילו לא ניתנה אזהרה כלל.

דובר צה"ל והיועצים המשפטיים של הצבא קובעים כי די בכך שאדם מעורב בפעילות צבאית כדי להפוך את ביתו (על דירותיהם של כל שכניו) למטרה צבאית לגיטימית, בלי שיהיה כל צורך להוכיח קשר בין פעילות זו לבין הבית שבו הוא ומשפחתו גרים. פרשנות זו היא מופרכת ובלתי חוקית. לא במקרה מספרי ההרוגים והפצועים של בני אדם שכלל אינם מעורבים בלחימה הולכים וגדלים: החוק נועד להגן על אזרחים; הפרתו מביאה – ולא במקרה – לתוצאות קטלניות. שום שפה מכובסת בדבר "תקיפות כירורגיות" של "תשתית מבצעית" לא תוכל להסתיר את העובדות: תקיפות לא חוקיות של בתים, המהוות הריסת בתים עונשית באמצעות הפצצה מהאוויר, על תוצאותיהן המחרידות בחיי אדם.

פירוט ההרוגים במקרים המתועדים על ידי בצלם:משפחת כווארע – 8 הרוגים, משפחת מלכה – 3 הרוגים, משפחת אלמסרי – 4 הרוגים, משפחת נוואסרה – 4 הרוגים, משפחת שלט – הרוג אחד, משפחת אלחאג' – 8 הרוגים, משפחת אלכאס – הרוג אחד, משפחת אלר'נאם – 5 הרוגים, משפחת אלבטש – 17 הרוגים, משפחת ח'טאב – הרוג אחד ומשפחת חמד – הוגדר כ"חיסול" – 6 הרוגים.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/gaza_strip/20140713_palestinians_killed_in_illegal_attacks_on_houses