בפסגת מדינות הדרום הוחלט להקים בנק שיתחרה בקרן המטבע הבינלאומית

הפסגה של חמשת הכלכלות המתפתחות הגדולות בעולם: סין, הודו, ברזיל, רוסיה ודרום אפריקה ((BRICS נערכה השבוע בעיר פורטלזה שבברזיל. על כך מוסרים רדיו סין והעיתון הקובני גראנמה. במסגרת דיוני הוועידה, הוחלט על הקמתו של בנק לפיתוח שמשרדיו יהיו בשנחאי. במקביל, נשיא הבנק הראשון צפוי להיות הודי, בעוד שיושב הראש יהיה מברזיל. בנוסף, הדגישו החברות את החשיבות בקביעת מפת דרכים להמשך פיתוחו של שיתוף הפעולה ביניהן. בפסגה השתתפו נשיא דרא"פ, ג'ייקוב זומה; נשיא סין, סי ג'ינפינג; נשיאת ברזיל, דילמה רוסף; ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

2014-07-17_194757

משתתפי הפסגה הנערכת בברזיל (מימין לשמאל) נשיא דרא"פ, ג'ייקוב זומה; נשיא סין, סי ג'ינפינג; נשיאת ברזיל, דילמה רוסף; ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: גראנמה)

לדברי פרשנים, בצעד זה מקווים מנהיגי המדינות להקים גוף שישמש משקל נגד למוסדות הפיננסים המונהגים על ידי האימפריאליזם. לבנק יהיה הון התחלתי של 50 מיליארד דולר, כאשר כל מדינה תשקיע בפרויקט 10 מיליארד דולר. בנוסף, עתודה של 100 מיליארד דולר תוקם גם היא, וסין תתרום 41 מיליארד דולר לצורך זה, בעוד שדרום אפריקה תספק 5 מיליארד דולר וברזיל, הודו ורוסיה תתרומנה כל אחת 18 מיליארד דולר.

הבנק החדש יתמקד במימון פרויקטי תשתית במדינות מתפתחות ובסיסו יהיה בשנחאי בזמן שהודו תנהל את פעילותו בחמש השנים הראשונות, שאחר כך יהיו ברזיל ורוסיה שיעשו זאת כך הודיעו מנהיגי חמש המדינות. הם גם הודיעו על יסוד מאגר רזרבות מט"ח של 100 מיליארד דולר כדי לעזור למדינות למנוע מחנק נזילות קצרי טווח. הקמת הבנק, שלו ציפו כבר זמן רב, היא ההישג המשמעותי הראשון של מדינות הדרום מאז הקמת פורום המדינות ב-2009 בדרך להשגת חשיבות גדולה יותר במערכת הפיננסים העולמית שנוצרה על ידי המעצמות הקפיטליסטיות המערביות אחרי מלחמת העולם השנייה והמרוכזת בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק העולמי. "הבנק יעזור להכיל את אי היציבות שעומדת בפני הכלכלות כתוצאה מצמצום התמריצים במסגרת המדיניות המרחיבה בארה"ב", אמרה נשיאת ברזיל דילמה רוסף. "זה מראה כי הגיע הזמן לרפורמה במוסדות הפיננסים הבינלאומיים ובראש ובראשונה קרן המטבע והבנק העולמי. העולם כעת הוא רבקוטבי" אמהר רוסף. יצוין שבניגוד לקרן המטבע ולבנק העולמי, בבנק החדש לכל מדינה יהיה חלק שווה בזמן ההשקה. לדברי וואנג דהחואה, פרופסור במכון ללימודים בינלאומיים בשנחאי, סין מעוניינת לקדם את השפעתה בקרב מדינות ה-BRICS על ידי השקעה גדולה יותר של הון. "ככלכלה השנייה בגודלה בעולם, ניתן לצפות כי סין תרצה להיות בעלת השפעה גדולה יותר בבנק".

יצוין שבין החלטות הפסגה: הקריאה לישראל ולפלסטין לשוב אל שולחן המו"מ למען הקמת מדינה פלסטינית לצידה של ישראל תוך פירוק ההתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים. עוד יפעלו המדינות ל"כינונו של מזה"ת מפורז מנשק אטומי ומכל נשק להשמדה המונית". בפסגה נידונה גם שאלת מלחמת האזרחים בסוריה וכל המדינות קראו להפסקת האלימות ולפעולה מיידית עקב הפגיעה הקשה בחברה. "אין פתרון צבאי למשבר הסורי ואנו קוראים לכל הצדדים להכריז על הפסקת אש מיידית", נאמר עוד.