בעקבות משבר הקורונה והשלכותיו החברתיות: העובדים הסוציאליים מחדשים את מאבקם

איגוד העובדים הסוציאליים החליט לצאת שוב למאבק לחידוש ההסכם הקיבוצי ולהצלת מערכת הרווחה בישראל. באיגוד סבורים מדינת ישראל נמצאת מזה שנים בעיצומו של משבר בשירותים החברתיים שהינו תולדה של שנים רבות של הזנחה וייבוש תקציבי של השירותים. ביטוי למשבר זה ניתן לראות בעומס המשפחות המטופלות אצל כל עו"ס. על פני נתוני האיגוד, בלשכות הרווחה כל עובדת סוציאלית מטפלת בין 100 ל-400 משפחות במצוקה. "קיים מחסור קשה של כוח אדם, ובנוסף: היעדר משאבים ומענים בקהילה, סגירת מסגרות הנותנות שירותים, אי הענות למכרזים שמשרד הרווחה מוציא עבור שירותים במיקור חוץ ועוד".

הפגנת עובדים סוציאליים בקריית הממשלה בתלאביב, אוגוסט 2019 (צילום: איגוד העובדים הסוציאליים)

משבר הקורונה הביא עמו גדילה במספר המובטלים, כמו גם עלייה במתח הנפשי בקרב כלל האוכלוסייה, הידרדרות מצבן הנפשי של אוכלוסיות הסובלות מבעיות רגשיות ותפקודיות גם בשגרה, עלייה בבעיות בתפקוד הורי, במקרי אלימות כלפי נשים וקטינים במסגרת המשפחתית, גדילת מספר המכורים לחומרים מסוכנים, ובאופן כללי עלייה דרמטית במספר המשפחות הזקוקות לסיוע של השירותים החברתיים והעמקת הצרכים בקרב משפחות אשר כבר הסתייעו בשירותים החברתיים לפני המשבר.

כצעד ראשון האיגוד החליט לקיים צעדה להצלת השירותים החברתיים, שתצא ביום ראשון 21 ביוני מקריית הממשלה בתלאביב ("צומת עזריאלי") ותסתיים בכניסה לירושלים ("גשר המיתרים") ביום חמישי 25 ביוני בשעות הבוקר. מהכניסה לעיר תיערך הפגנת אלפים לעבר קריית הממשלה. מול הכנסת ומשרד האוצר תתקיים עצרת בהשתתפות עובדים סוציאליים, סטודנטים ומרצים לעבודה סוציאלית, חברת כנסת, אישי ציבור ונציגים של ועדי עובדים.

לאיגוד מספר יעדים, במסגרת המאבק: כינונה של תכנית חירום להצלת שירותי הרווחה בישראל, לאור החמרת המשבר המתמשך בשירותי הרווחה לאחר משבר הקורונה, והחשש לקריסתה של מערכת הרווחה הישראלית והקצאת תקציב למטה המוגנות הלאומי המוקם בימים אלו במשרד הרווחה.

עוד דורש האיגוד החרגת שירותי הרווחה מכל קיצוץ רוחבי מתקציב משרדי הממשלה ומתן תוספת תקציבית לשירותים אלה בתקציב המדינה הקרוב לשם התמודדות עם השלכות משבר הקורונה. כמו כן, העובדים הסוציאליים דורשים "שיפור מיידי ומשמעותי של שכר העובדים הסוציאליים ומעטפת תנאי העבודה.

הפסקה מוחלטת של הטלת מעמסה ומשימות נוספות בכלל השירותים. כניסה למו"מ מואץ וקצוב בזמן לשינוי עמוק במבנה השכר והתאמתו לאופי העבודה, ייחודיות העיסוק וצרכי התפקיד". יצוין שהמו"מ על חידוש ההסכם הקיבוצי החל עובד בסוף 2018, על רקע מקרי אלימות רבים שנרשמו כלפי העובדים הסוציאליים בלשכות הרווחה השונות ואף בקרבת ביתם.