בעיר סכנין התקיימה העצרת המרכזית לציון 23 שנה לאירועי אוקטובר

בעיר סכנין תתקיים אחה"צ העצרת המרכזית לציון 23 שנה לאירועי אוקטובר במהלכם נורו בידי שוטרים 13 אזרחים ערבים-פלסטינים, עשרות נפצעו ומאות נעצרו. ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, בתיאום עם ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות והמשפחות השכולות פרסמה הודעה מיוחדת לקראת האזכרות שיתקיימו היום ביישובים רבים. האירועים חלו הבוקר בכפר ג'ת ומשם עברה מנהיגות האזרחים הערבים והמשפחות השכולות ביישובים השונים כדי להניח זרים על קברי הנופלים.

אירועי "אלקודס ואל-אקצא", המוכרים בציבור כאירועי אוקטובר, החלו בעקבות פרובוקציה של יו"ר הליכוד דאז אריק שרון, עלייתו לחראם א-שריף (הר הבית) – ובמחאה על האפליה המתמשכת של החברה הערבית. המשטרה והצבא פעלו נגד המוחים על הפרובוקציה של שרון וירו אש חיה בעשרות מוחים פלסטינים במסגד אל-אקצא. במחאה על הדיכוי בעזה, בגדה ובירושלים החלו הפגנות ביישובים ערבים בתוך ישראל. גם נגד אזרחים ישראלים המשטרה עשתה שימוש באש חיה ודיכאה את ההפגנות בכוח. במהלך דיכוי ההפגנות נורו בידי שוטרים 13 אזרחים ערבים-פלסטינים.

בעקבות היקף הדיכוי וההרג – והמאבק הציבורי המוצלח של החברה הערבית לחקירה ומיצוי הדין, מונתה ועדת חקירה ממלכתית – "ועדת אור". הוועדה קבעה כי במקרים רבים נעשה שימוש באש חיה ובכדורי גומי, בלי שסכנה חמורה נשקפה לשוטרים. בעקבות המלצותיה שונו הוראות הפתיחה באש, שינוי שהוביל לירידה בשימוש בירי באש חיה ובכדורי גומי כלפי מפגינים ערבים. יצוין שהשר לביטחון פנים איתמר בן גביר דרש במו"מ הקואליציוני לשנות את ההוראות לפתיחה באש בניגוד להמלצות ועדת אור.

כמו כן, ועדת אור הכירה לראשונה, הכרה ממסדית, באפליה שיטתית כלפי האזרחים הערבים, בכל תחומי החיים – בחינוך, בדיור, קרקעות ועוד. הוועדה גיבשה שורת המלצות לקידום ופיתוח כלכלי חברתי של החברה הערבית וצמצום ההפליה ארוכת השנים. זאת, בניגוד למדיניות ממשלת הימין הקיצוני של בנימין נתניהו שבמקום לתקן, מקדמת מדיניות שמחריפה את הפערים ומסמנת את האזרחים הערבים כאויבים.

לקראת האירועים לציון 23 שנה להרג 13 האזרחים הערבים, המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ושוויון (חד"ש) פרסמו הודעה משותפת בה הן קוראות לציבור הערבי ולכוחות הדמוקרטיים היהודים לציין את אירועי אוקטובר 2000 בהשתתפות בהפגנה המרכזית שמארגנת ועדת המעקב ב-16:30 בסכנין.

בהצהרה נאמר: "באוקטובר 2000, הציבור הערבי פתח במחאה על אלימות הכיבוש בירושלים ואל-אקצא בזמן פרוץ האינתיפאדה השנייה, כפעולת הגנה על ירושלים המזרחית, כבירת המדינה הפלסטינית העתידית ועל מקומותיה הקדושים לאסלאם ולנצרות. היום אנחנו יודעים שהממסד הישראלי לא הסתפק בתגובתו הנפשעת המיידית, שכללה דיכוי אכזרי של ההפגנות והרג 13 מפגינים בדם קר, אלא כבר אז הוא תכנן כיצד להסיח את דעת הציבור הערבי, לנכר את הציבור, והחל במשימה להטביע את הציבור הערבי בדמו, שנשפך על ידי כנופיות הפשע המאורגן, שממשיכות להשתולל ביישובים ערביים רבים, ללא כל התערבות מצד הרשויות. למעשה, בחסותה, ובמקרים רבים על ידי מתן חסינות למשתפי פעולה עם הכיבוש שעומדים כראשי הפשע המאורגן – כך על פי דיווחים רבים".

עוד נכתב בהודעה: "הפשע המאורגן שהיה זר לחברה הערבית עד אוקטובר 2000, הוכנס אל תוכה על ידי הממסד הישראלי, ובמיוחד על ידי הממשלה הנוכחית. ממשלת הימין הגזענית מנצלת אותו על מנת לתת לגיטימציה לחיסול זכותם של האזרחים הערבים לחיות בכבוד ובחופש". "ביום השנה הזה, אנו מדגישים את הצורך של הציבור הערבי להיפטר מנגע הפשיעה כדי להחזיר את חוסנו ולהחזיר את מעמדו המוביל בכל המאבקים, במיוחד במאבק הפוליטי – להיות כוח מרכזי במאבק נגד הכיבוש והגזענות ולמען שלום, שוויון וצדק לעם הפלסטיני בכל מקום בו הוא נמצא", הדגישו מק"י וחד"ש.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/106937