בית הדין לעבודה: פועלי בניין זכאים לתשלום רכיבי שכר נוספים

 

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב פסק הבוקר (יום א') שרכיבי תמריץ אי-היעדרות ודמי הכלכלה אינם חלק מטבלת השכר, ועל קבלני הבניין לשלם אותם לעובדים כתוספת לשכר הבסיס הקבוע. זאת, לאחר הליך של כחמש שנים קיבל היום ביה"ד האזורי לעבודה בת"א את טענת ההסתדרות. בית הדין קבע בפסק דין עקרוני, כי שני רכיבי השכר לעובדים בענף הבניין, הקבועים בהסכם הקיבוצי הענפי ובצו ההרחבה אינם כלולים בטבלת השכר שבהסכם.

ההליך המשפטי החל עוד בספטמבר 2003. דאטקו ניקולא, עובד בניין מרומניה, תבע את מעסיקו בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. העובד טען כי לא שולם לו תמריץ אי-היעדרות מהעבודה ודמי כלכלה, כפי שנקבע בהסכם הקיבוצי ובצו ההרחבה. התמריץ עומד כיום על  642 שקלים בחודש, ודמי הכלכלה לעובד, שהמעסיק אינו מספק לו שלוש ארוחות ביום, עומדים על 257.5 שקלים. השופטת עליה פוגל החליטה לדחות את תביעת העובד. פוגל קבעה כי ההסכם הקיבוצי הענפי אינו חל על ניקולא בגלל היותו "עובד שעתי". העובד ערער על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, ובית הדין הארצי פנה להסתדרות ולהתאחדות הקבלנים בבקשה להצטרף להליך.

ההסתדרות טענה, באמצעות עו"ד חנה שניצר ועו"ד איריס ורדי, מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, כי כל ההוראות הקבועות בהסכם חלות על כל העובדים ולא ניתן להפלות בין עובד לעובד. לפני כשנה קיבל בית הדין את הטענה ופסק כי הוראות ההסכם חלות על כלל העובדים. יחד עם זאת, בית הדין הארצי החזיר את התיק המשפטי לבית הדין האזורי בת"א, לקבל החלטה אם תמריץ אי ההיעדרות ודמי הכלכלה נכללים כבר בטבלת השכר שבהסכם. עורכי הדין של ההסתדרות טענו כי לא הגיוני שהתוספות כלולות כבר בטבלאות השכר משום שהינן תוספות מותנות. כמו כן טענו כי טבלת השכר מתחילה משכר מינימום ולכן אין סיכוי שהטבלה כוללת תוספות.