בית הדין החזיר לעבודה עובד סוציאלי שפוטר בגלל פעילותו להקמת ועד עובדים

בית הדין האזורי לעבודה החזיר בשבוע שעבר לעבודה עובד סוציאלי, ליאור קיי אבישי, שפוטר בגלל פעילותו להקמת ועד עובדים. השופטת דגית ויסמן גם הטילה על המעסיק, מעון כלנית שביפו, תשלום פיצויים של 25 אלף שקל. קיי אבישי פוטר בקיץ שעבר כאשר עובדי המעון החלו לנקוט צעדים להתארגנות במקום העבודה בו מועסקים כמה עשרות עובדים. בהתערבות ההסתדרות הוא הושב לעבודה במסגרת פסק דין זמני שניתן עם תחילת התביעה של ההסתדרות וקיי אבישי נגד המעסיק.

השופטת כתבה בפסק דינה "הסיבות שהמשיבה מנתה לפיטוריו של אבישי היו מכלול של אירועים והתנהגויות שניתן לכנות אותם 'אי התאמה'. לדעתנו, הודעה על פיטורים אינה תגובה מתחייבת להתנהגות מעין זו, במיוחד כאשר עסקינן בעובד שמועסק כבר שלוש שנים. ייתכנו צעדים אחרים שהמעביד יכול לנקוט בהם, כגון נזיפה. נטל השכנוע המוטל על המשיבה הוא נטל מוגבר. הגענו למסקנה שהמשיבה לא עמדה בנטל זה. בשל סמיכות הזמנים בין התארגנות העובדים ובין זימונו של אבישי לשימוע והעובדה כי אין סיבה אחת קונקרטית שמצדיקה בעינינו צעד קיצוני של פיטורי עובד. במיוחד כאשר עסקינן בטענות מסוג של 'אי התאמה' ביחס לעובד שמועסק כבר שלוש שנים", ועוד: "אין חולק כי פיטורי עובד הם פררוגטיבה ניהולית של המעביד, לדעתנו, בסיטואציה של התארגנות ראשונית במקום העבודה, צעד של פיטורי העובד שהוא הרוח החיה בהתארגנות, אינו צעד מידתי. על רקע העובדה שכבר הובאה לידיעת המשיבה, כי העובדים נמצאים בשלב הראשוני של ההתארגנות, ראוי היה שהמעסיק ישקול נקיטת צעד משמעתי חמור פחות. העובדה שהמשיבה כלל לא שקלה אפשרות זו, פועלת לחובתה".

2015-07-04_194828

עו"ס ליאור קיי אבישי (במרכז התמונה) בעת ישיבה של בית הדין לעבודה בתל-אביב, יחד עמו נציגי איגוד עובדים הסוציאליים (צילום: חגי מטר)

 

עוד קבע השופטת ויסמן שאם העובדים מבקשים לקיים אסיפת עובדים, יהא הנושא אשר יהא, על המעסיק לפעול בתום לב על מנת לאפשר זאת לעובדים, תוך שמירה על מהלך תקין של העבודה השוטפת. "אין זה תפקידו של המעסיק לבחון את טענות העובדים לגופן ולקבוע אם אכן יש צורך באסיפת עובדים, אם לאו. עמדה זו של המשיבה מהווה הלכה למעשה התערבות בהתארגנות העובדים".