בית הדין ביטל פיטורי עו"ס בשל פעילותו למען התארגנות עובדים

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב ביטל בשבוע שעבר (20.8) את פיטוריו של עובד סוציאלי שניסה להקים ועד עובדים במקום העבודה. כפי שנכתב בהרחבה בגיליון "זו הדרך" הקודם, העו"ס ליאור קיי-אבישי מתל-אביב פוטר לא מכבר משום שפעל להקמת ועד עובדים במעון לחוסים סיעודיים "כלנית" ביפו, שם הוא עובד כבר שלוש שנים. קיי-אבישי פוטר ב-5 באוגוסט, כשבוע לאחר שהתחיל בניסיונות לשכנע עובדים להתארגן, להצטרף להסתדרות ולהקים ועד פעולה.

2014-08-22_171644

עו"ס ליאור קייאבישי (בחולצה תכלת במרכז התמונה) יחד עם תומכיו בדיון שנערך בשבוע שעבר בבית הדין האזורי לעבודה בתלאביב (צילום: חגי מטר)

ההסתדרות הגישה לבית הדין בקשה לצו מניעה זמני נגד הנהלת המעון, שבה טענה, באמצעות עו"ד חגית רימון, כי פיטורי העובד נעשו רק בשל פעילותו למען התארגנות העובדים, וכי נערך לו שימוע למראית עין בלבד. בא כוח המעון טען, לעומת זאת, כי הסיבות לפיטוריו של קיי-אבישי הן "התרשלות בעבודתו" ותמיכתו במאבק נגד המלחמה בעזה.

השופטת דגית ויסמן לא השתכנעה מטיעוניה של הנהלת המעון, וקבעה כי הפיטורים נועדו להביא לעצירת התהליך של התארגנות העובדים. היא אמרה כי אף שמעסיק רשאי לפטר את עובדיו, הרי שבסיטואציה של התארגנות ראשונית במקום העבודה, פיטורי עובד שהוא הרוח החיה בהתארגנות הם בגדר פגיעה בחירות ההתארגנות, ולכן הפיטורים אינם במקומם ויש להחזיר את המפוטר לעבודה. ההחלטה היא החלטה זמנית שתקפה למשך המשפט, ועד אשר יתקבל פסק דין סופי.

"שוכנענו שפיטוריו של אבישי יביאו לפגיעה בהתארגנות הראשונית של עובדי המשיבה, ומשום כך יש לקבל את הבקשה ולהורות על החזרתו של אבישי לעבודה אצל המשיבה", נקבע בפסק הדין. הדיון בתביעת ההסתדרות יתחדש בתחילת ספטמבר.

עוד בנושא, ר' עמוד 3 בגיליון השבוע של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2014break/08/G33_2014.pdf