בג"ץ הורה להקפיא את מעצרו המנהלי של העיתונאי שובת הרעב מוחמד אל-קיק

בג"ץ הורה אתמול (חמישי) להקפיא את מעצרו המנהלי של העציר שובת הרעב העיתונאי מוחמד אלקיק – כך מסר סנגורו, עו"ד אשרף אבו סנינה. המעצר הוקפא עקב סכנת החיים בה נתון אלקיק בשל שביתת הרעב שנקט, הנמשכת 72 ימים, ומשום שבמצבו הנוכחי הוא לא מהווה סכנה ביטחונית.

2016-02-05_200429

הפגנה בשכם בדרישה לשחרר את אלקיק, 28 בינואר 2016 (צילום: אקטיבסטילס)

כמו כן, השופטים הורו להסיר את האיזוק של אלקיק שחובר למיטתו ולאפשר לקרוביו לבקרו בבית החולים העמק בעפולה, שבו הוא מטופל. למרות זאת, סנגורו הודיע כי בכוונת מרשו להמשיך בשביתת הרעב עד אשר יבוטל המעצר המנהלי נגדו. השופטים טרם חתמו על פסק דין סופי ובשלב זה הסתפקו בהקראתו באולם.

אלקיק, העובד עבור ערוץ החדשות הסעודי אלמג'ד, נעצר מינהלית בנובמבר האחרון בחשד למעורבות בפעילות טרור. ימים אחדים לאחר מעצרו החל לשבות רעב במחאה על איהעמדתו לדיןעדכון הרפואי שהגיע היום, כך מוזכר בפסק הדין, כלל התייחסות מוועדת האתיקה של ביתהחולים, ולפיה "החולה במצב של סכנה חמורה". עוד דווח מביתהחולים כי אלקיק סירב לקבל טיפול כלשהו, וכתוצאה מכך הוא סובל מבעיות שמיעה, קושי בדיבור, כאבי ראש ורגליים וחולשה קיצונית. "המטופל בשלב זה ולמעשה בתקופה האחרונה בסכנה חמורה וכן במצב של סיכון גבוה למוות באופן פתאומי", דיווח ביתהחוליםמדינת ישראל, באמצעות עו"ד יונתן ברמן, התנגדה לביטול הזמני של המעצר המינהלי, משום שאלקיק "טרם איבד את הכרתו."

"לאחר ששקלנו באנו לכלל מסקנה כי במצבו הרפואי של העותר, כעולה מן הדו"ח העדכני כפי שפורט, וכבניאנוש אנו מאחלים לו רפואה שלמה, אין הוא – והוא שהמיט על עצמו את מצבו, הכולל מגבלות נוירולוגיות ותקשורתיות קשות – מהווה סיכון המחייב, בשעה זו, תקפותו של צו מעצר מינהלי, אשר מיועד למניעה ואינו מוגדר כעונש", פסקו השופטים אליקים רובינשטיין, צבי זילברטל ודפנה ברקרז. השופטים החליטו "להתלות את צו המעצר המינהלי". לפי פסק הדין, אלקיק "זקוק לטיפול רפואי נמרץ ועל כן יישאר בשלב זה בטיפול נמרץ בביתהחולים העמק, ובני משפחתו ומקורביו יוכלו לבקרו שלא כעצור, כפוף להנחיות רפואיות רגילות לעניין ביקור חולים". בהמשך מצוין כי "ככל שיבקש העותר לאחר התייצבות מצבו לצאת את ביתהחולים, יפנה לרשויות, ולפי הצורך זכויותיו לעתור שמורות".