בגלל התנגדות ממשלת הימין: הכנסת דחתה את הצעת החוק להשוואת קצבת נכות לשכר המינימום

מליאת הכנסת דחתה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי: השוואת קצבת נכות לשכר המינימום), התשע"ה-2015) של חברי הכנסת אילן גילאון ודב חנין.44 תמכו בהצעה ו-45 התנגדו.בדברי ההסבר להצעה נכתב: "קצבת היחיד לאדם עם מוגבלות הזכאי לקצבת נכות מלאה, שנקבע כי הוא חסר כושר השתכרות, עומדת על 25% מהסכום הבסיסי, 2,160 שקלים חדשים, בתוספת של עד 343 שקלים חדשים, בהתאם לאחוז הנכות הרפואית, קרי הקצבה המקסימאלית לנכה עומדת על סך של 2564 שקלים חדשים. הקצבה אינה צמודה לשכר המינימום, כך שהיא נשחקת כל העת".

2015-12-03_193442

ועוד נאמר "הקצבה הזעומה הזאת דנה אדם עם מוגבלות לחיים בעוני. על האדם עם המוגבלויות לרכוש תרופות, למממן נסיעות בתחבורה ציבורית או במוניות, לכלכל את ביתו, להעסיק עובד סיעודי, ובשאיפה גם לקחת חלק פעיל בעיקר פעולות החיים, כולל תרבות ופנאי,. ההוצאות של האדם עם המוגבלויות אינן פוחתות מהוצאות של אדם שאינו נחשב נכה לפי חוק הביטוח הלאומי. לפיכך, אין כל הגיון שהקצבה שיקבל האדם עם המוגבלות הזכאי לקצבת נכות מלאה בגין נכותו ואובדן כושר עבודתו תפחת ממה שראוי שנחשב לשכר מינימלי במשק".

ח"כ חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר בתום ההצבעה "פשוט נורא. אין מילים. על חודו של קול הקואליציה הפילה עכשיו את ההצעה שלנו, הכל כך בסיסית, כל כך צודקת, כל כך מתבקשת להצמיד את קצבת הנכות לשכר המינימום. מוקדם יותר פגשתי בכנסת את משה רוטמן, וקשה לעכל איך אנחנו כמדינה מאפשרים להמשיך את המצב שהוא תיאר: 'הבן שלי רז, משותק ומונשם, נדרש בהשגחה 24 שעות ביממה ובטיפולים חודרניים, שבחלקם דורשים שני מטפלים בעת ובעונה אחת. עלות העסקת עובד זר, על כל הזכויות המגיעות לו על פי חוק מגיעה ל-10,000 שקל בחודש בפועל. הנכים הפכו למעסיקים אבל נותנים להם קצבת נכות בגובה חצי משכר המינימום. ולנכים הכי קשים נותנים עוד קצבת שירותים מיוחדים (שר"מ) בגובה של פחות משכר המינימום. בשל הצורך לטפל בבני אני לא יכול למצוא מקום עבודה מסודר ולממן את ההוצאות הרבות, שמגיעות ל-30 אלף שקל בחודש. קצבת הנכות, שהיא היום קצבת רעב, חייבת להיות לפחות בגובה שכר המינימום, כדי שנוכל להתקיים בכבוד ולא בחסד. במקום שהמדינה תדאג לנו, היא הופכת אותנו לעבריינים ומגלגלת את האחריות לפתחן של עמותות צדקה. אחרי כל חגיגות התקציב והדילים, אנחנו יודעים שיש לזה כסף'". לדברי חנין "משה צודק. יש כסף. אבל הוא לא הולך לאן שצריך. זו רק שאלה של סדר עדיפויות. לא נוותר. נשוב ונעלה את ההצעה הזו. העוול הזה ייגמר".

סיעת חד"ש בהסתדרות תמכה בהצעת החוק. יו"ר אגף השוויון בהסתדרות, סוהיל דיאב, אמר אמש בשיחה עם פעילי חד"ש ומק"י בתלאביב, כי ההסתדרות פועלת לקידום דרישותיהם של בעלי המוגבלויות ושהאגף שהוא עומד בראשה אף יקיים מפגש של כל ארגונים המטפלים בנושא בעוד שבועיים על מנת להקים קואליציה למאבק על זכויות הנכים והמוגבלים. "לצערי הצעת החוק נפלה בגלל קול אחד. בדקתי ומצאתי שרק שישה חברתי כנסת של הרשימה המשותפת לקחו חלק בהצבעה. חייבים לעשות בירור רציני ואף בדק בית כדי להעמיד את הנעדרים בהצבעה כה גורלית, בה ניתן היה לנצח, על חומרת מעשיהם", אמר דיאב.