בגלל הפרת זכויות עובדים: רשת בתי אבות נקנסה במיליון שקל

רשת מעונות ס.ע.ד בע"מ, חברה המפעילה את בית האבות "אחוזת אבא ואמא" בבני ברק, ונושאי משרה בכירים בה נקנסו במיליון שקל בגין הפרה של זכויות עובדיה. פסק הדין ניתן בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בעקבות חקירה פלילית שערך מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה והרווחה. בית הדין הרשיע את החברה, בעבירות של ניכוי וכספי פנסיה אי העברת כספים ליעדם – בניגוד לחוק הגנת השכר; באי תשלום גמול שעות נוספות וכן העסקה בלי לתת מנוחת פיצויבניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה.

מנהלי החברה נאשמו במסגרת כתב האישום שהוגש לבית הדין כנושאי משרה רלוונטיים שידעו על העבירות ולא עשו ככל שביכולתם למנוע עבירות אלו. בית הדין גזר עליה את הקנס בגין שלושה סעיפי אישום, כל אחד מהם כלפי מספר עובדים. העבירה הראשונה, היא ניכוי כספי פנסיה מתלושי השכר של 21 עובדים ואי העברתם ליעדם (קרן הפנסיה) וזאת, בניגוד לחוק הגנת השכר. עבירה זו משולה לשליחת יד לכיסו של העובד, נטילת כספו, וכן טומנת גם פגיעה כלכלית חמורה ברווחתו הסוציאלית והכלכלית העתידית. העבירה השנייה בה הורשעה החברה היא העסקה בשעות נוספות של 9 עובדים ללא תשלום גמול עבור העבודה בשעות הנוספות וזאת במהלך מספר חודשים. בנוסף הורשעה החברה בהעסקה של שני עובדים בלא שניתן להם יום מנוחה שבועי במשך מספר חודשים. בכך, למעשה, מנעה החברה רמה בסיסית של רווחה ואיכות חיים לעובד בתקופת העסקתו, בניגוד לתכליתו של החוק.

השופטת שרה מאירי מבית הדין האזורי לעבודה בתלאביב, מתחה ביקורת על משרד העבודה והרווחה שלא פעל להגן על זכויות העובדים במועד. לדבריה, הטלת קנס כבד על החברה עשויה הייתה לגרום לכך שתתקשה עוד יותר לשלם חובותיה לעובדיה. משמעות דברי השופטת היא שיש להבטיח קודם שהכסף יגיע לעובדים ורק לאחרי כן, לקופת המדינה. בקופת המפרק נכון לתחילת אוגוסט, היו כ-489 אלף שקל בלבד.