בגלל המשבר בשידור הציבורי: ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה במגזר הציבורי; המנופאים ישבתו

על רקע המשבר החמור בסוגיית רשות השידור והתאגיד, ההסתדרות הכריזה אתמול (שני) על סכסוך עבודה כולל במגזר הציבורי בישראל. בין מקומות העבודה שעליהם חל הסכסוך, נמנים כלל המעסיקים במגזר הציבורי ובכלל זה גם בחברות הממשלתיות.

2017-04-04_212625

מחאה עובדי רשות השידור מול משרד האוצר (צילום ארכיון: דני זקן)

 

במרכז הסכסוך ניצבת רפורמה כוללת בשידור הציבורי, תוך הקמת גוף נוסף, ויצירת השלכות בעניינים מובהקים הנוגעים לתחום יחסי העבודה, לרבות ביטחון תעסוקתי. בהסתדרות מדגישים כי על אף שהשינויים המתוכננים הינם מרחיקי לכת ונושאים השלכות כבדות משקל על מערכת יחסי העבודה וזכויות העובדים, ההחלטות על השינויים האמורים התקבלו תוך התעלמות מוחלטת מנציגות העובדים.

כמו כן, ההסתדרות מלינה במסגרת הסכסוך על התעללות בציבור עובדי רשות השידור והתאגיד, תוך שיסוי קבוצות עובדים אלו באלו. ההסתדרות דורשת להגן על תעסוקת העובדים, גם ובפרט, נוכח ריבוי הרפורמות והותרת ציבור העובדים בחוסר וודאות תמידי. במסגרת עילה נוספת לסכסוך, ההסתדרות דורשת להפסיק את תופעת ההעסקה של עובדי הקבלן ולהימנע מהרחבת ההעסקה במתכונת פוגענית זו. בסכסוך צוין כי המשבר נעוץ בהתנהלות שאינה מקובלת ביחסי עבודה קיבוציים בכלל, וביחסי עבודה קיבוציים בשירות הציבורי בפרט.

בשבועיים האחרונים התקיימו עיצומים במסגרת צעדי הסולידריות שנוקטים עובדים בשירות המדינה עם עובדי רשות השידור. צעדי ההזדהות כללו עד כה שורה ארוכה של שיבושי עבודה במשרדי ממשלה שונים, ביניהם: משרד התחבורה, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד הבינוי והשיכון, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרדים נוספים. צעדים נוספים התקיימו ברשות המיסים, רשות האכיפה, בתי הדין הרבניים ועוד. עשרות מעובדי רשות השידור הפגינו אתמול בחולון מול כנס של מפלגת כולנו שבו השתתף שר האוצר משה כחלון בדרישה ליישם את המתווה שגובש עם ראש הממשלה. העובדים קראו לשר האוצר שלא להשליך 500 משפחות אל מחוץ למעגל העבודה.

יצוין שגם ועד העובדים של ארגון מפעילי עגורן צריח הודיע אתמול על פתיחה בשורת צעדים ארגוניים החל מהפסקת עבודה מתואמת וכלה בשביתה מלאה – "ככל שימצאו לנכון ובהתראה מינימלית". זאת על רקע גרירת רגליים מצד התאחדות הקבלנים בחתימה על ההסכם הקיבוצי המסדיר את תנאי עבודתם, וכן על הסכם הבטיחות הכללי בענף הבניין. מכיוון שהמנוף הוא חלק מרכזי בכל בנייה לגובה, העיצומים עלולים לשבש לחלוטין את כלל העבודות באתרי הבנייה.

"   לאחר כמעט שנה של פגישות משא ומתן עם נציגי התאחדות בוני הארץ, שזו סתם מילה יפה ל'קבלנים', הגענו אתמול שוב למבוי סתום" כתבו נציגי ועד הפעולה לעמיתיהם המנופאים, "ישיבת ויכוחים מתישה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה, הפכה שוב לאכזבתנו להפניית גב מזלזלת לתנאי העבודה הבסיסיים שדרשנו, בין אם הם היו כרוכים בעלות ובין אם לאו. נציין, כי חלק מדרישותינו נענו באופן חלקי (ורחוק מלהשביע רצון), כגון שכר בסיס התחלתי כפי שסוכם במו"מ הקודם. אך זאת תוך התעלמות מוחלטת מדרישות הגהות הבסיסיות שלנו, כגון כיסאות ארגונומיים בקבינות המיועדים לישיבה ממושכת, מזגן בכל קבינה, 'כיסא שירותים' (שעלותו כ-100 ש"ח עם אחריות לשנתיים), וכל זאת באופן מזלזל ומעליב".