בברזיל התפטר השר הממונה על מלחמה בשחיתות בגלל… שחיתות

השר הממונה על מלחמה בשחיתות ועל השקיפות בשלטון בברזיל, פביאנו סילוויירה, התפטר הלילה מתפקידו. הוא עשה את הצעד שעות לאחר שהואשם מוקדם יותר החודש, לפני שנכנס לתפקיד, שניסה לשבש חקירה שמתנהלת בפרשת שחיתות. מארמון הנשיאות נמסר כי השר הגיש את התפטרותו לנשיא הימני בפועל, מישל טמר. על כך מסר הבוקר (שלישי) אתר השבועון הקומוניסטי הברזילאי "ורמליאו". עוד מוסר האתר שהפגנות המוניות נגד "ההפיכה האזרחית" נמשכות, מדי יום, ברחבי ברזיל.

2016-05-31_201313

כרזה הקוראת להשתתף בהפגנה נגד ממשלת טמר הימנית שתתקיים מחר (רביעי) מול הפרלמנט המחוזי של מדינת אספיריטו סאנטו, שבדרום מזרח ברזיל

יצוין שזהו השר השני המתפטר בממשלת הימין מאז החלה למשול לפני כ-20 יום, בעקבות "ההפיכה האזרחית" שהדיחה את מנהיגת מפלגת העובדים, הנשיאה דילמה רוסף. תמלילי העיתון רב התפוצה "פוליה דה סאו פאולו" פרסם בשבוע שעבר קטעים בשיחה שקיימו בחודש מארס שר התכנון רומרו ז'וקה וסרג'יו משאדו, נשיא חברת "טרנספטרו" (חברת בת של ענקית הנפט הלאומית פטרובראס). בשיחה נשמע ז'וקה אומר כי יש להזיז את רוסף כדי לטרפד חקירת פרשת פטרובראס, אליה נקשרו שמותיהם של רבים באליטה הפוליטית והכלכלית של ברזיל. משאדו, שהוא סנאטור לשעבר, עזב לימים את תפקידו בטרנספטרו אחרי שנודעה מעורבותו בשערוריית פטרובראס, שהגילויים סביבה מטלטלים את ברזיל זה חודשים ארוכים. עם פרסום השיחה בעיתון היצוא לאור בסאו פאולו, נאלץ השר להודיע על התפטרותו.

ז'וקה הוא אחד הפוליטיקאים המקורבים ביותר אל טמר במפלגת "התנועה הדמוקרטית של ברזיל" שעלתה לשלטון עם השעיית רוסף. נשיאת ברזיל מואשמת ב"שימוש לא תקין בכספי בנקים ממשלתיים כדי לכסות גירעונות בתקציב המדינה" ובעקבות כך הושעתה למשך 180 יום בעקבות החלטת הסנאט. טמר הניאוליברלי מינה שמונה שרים ממפלגת המין, בהם ז'וקה, שהיו מעורבים או עדיין קשורים לחקירות שחיתות, ובכלל זה פרשת פטרובראס. יצוין שגם טמר חשוד בעצמו במעורבות בפרשה שבעטיה הושעתה. "עלינו לעצור את החרא הזה. עלינו לשנות את הממשלה כדי שנוכל לעצור את הדימום הזה", אומר ז'וקה בהקלטה, ומשאדו עונה: "הדרך הקלה ביותר היא לשים את מישל".

בהמשך השיחה ניתן מדובר על הסכם שמטרתו לחבל בחקירה ואף לעצור אותה. שבועות אחרי אותה שיחה הצביע הבית התחתון של ברזיל על הדחת רוסף והעביר את הטיפול בעניין לסנאט. "הם רוצים לשים סוף למעמד הפוליטי הקיים כדי שמעמד אחר יוכל לעלות. כדי שהם יוכלו להקים זן חדש וטהור", אמר ז'וקה לנוכח הנחישות הרבה שמראה המשטרה להגיע לכל הסנאטורים וחברי הקונגרס הקשורים בפרשת פטרובראס. עוד ציין בהקלטה כי "הפור בעניין הזה נפל לא רק עבורו" והתייחס לבכירים אחרי במערכת הפוליטית, כמו המועמד לנשיאות לשעבר של הימין אאסיו נבס והסנאטורים אלויסיו נבס, ז'וז'ה סרה וטאסו ז'ריסאטי. הארבעה מכהנים היום כשרים או שנחשבים לתומכים חשובים בממשלה ויש להניח שהתנהלותם תיבחן כעת בשבע עיניים.

בקטע אחר אמר ז'וקה כי שוחח עם שופטים בבית המשפט העליון על תוכניותיו ואלה אמרו לו כי "החרא" (התיאור שבו הם משתמשים לחקירת השחיתות והסיקור התקשורתי שלה) לא תפסק כל עוד רוסף מחזיקה במושכות. הוא ציין כי קיבל ערבויות ממפקדי הצבא לכך שימנעו הפרות סדר מצד קבוצות שמאל העקבי. ז'וקה הודה כי השיחה בינו למשאדו אכן התקיימה אך טען כי "דבריו הוצאו מהקשרם".

חשיפת השיחה בין ז'וקה למשאדו היא עדות נוספת לתככים והאופורטוניזם הרב שאופף את הניסיון להדיח את רוסף. תומכי רוסף טענו לכל אורך המשבר הפוליטי כי ההליכים נגדה בקונגרס הם "ניסיון הפיכה". מקורבי טמר דחו טענות אלה ואמרו כי זהו הליך חוקתי וכי הוא חיוני להתמודדות עם הקיפאון הפוליטי והמיתון העמוק שבו שרויה ברזיל. שמו של ז'וקה הוזכר בהסדר טיעון שנחתם עם הסנאטור לשעבר דלסידיו אמארל, אשר טען כי הראשון קיבל טובות הנאה על סך 30 מיליון ריאל מחברה שעסקה בבניית סכר הידרואלקטרי באמזונס. מי שעוד הושעה בגין מעורבותו בפרשת פטרובראס הוא יו"ר בית הנבחרים הימני אדוארדו קונייה, ששר המשפטים שמינה טמר שימש בעבר כעורך הדין שלו.

לידיעה שפורסמה הבוקר על התפטרות השר השני בממשלת טמר (בפורטוגזית):

http://www.vermelho.org.br/noticia/281615-1