באוניברסיטת ת"א הפגינו למען העסקה ישירה של עובדות הניקיון

באוניברסיטת תלאביב הפגינו בצהריים (חמישי) למען העסקה ישירה של עובדות הניקיון. כמאה סטודנטים ומרצים, ביניהם פעילי חד"ש ומק"י, רבים הפגינו בקמפוס וקיימו עצרת מאולתרת ליד הנהלת המוסד האקדמי וקראו להנהלה לאמץ את מדיניות אוניברסיטת חיפה, שהחליטה השבוע להספיק את העסקה הקבלנית באוקטובר הקרוב.

עוד ציינו המפגינים שזה 20 שנה מתנהל בקמפוס המאבק למען עובדות הניקיון – "לא מעט הישגים הושגו אבל גם לא מספיק. כי לפני 20 שנה ניקו את האוניברסיטה נערות, קטינות, ללא שכר הוגן אם בכלל ותחת 'ניהולם' של ראיסים".

2018-05-17_200119

יצוין שבעקבות התערבות של קבוצת מרצים שלא יכלה לעבור על זה לסדר היום החליטה האוניברסיטה לעבור לעבוד עם קבלנים "חוקיים" ומאז ועד היום המצב השתפר רבות, בעקבות מאבק ארוך ועיקש של העובדות: לעובדות מונפקים תלושים פורמליים, והאוניברסיטה מקיימת מערך פיקוח מסוים על פעילות הקבלנים; העובדות מקבלות פיצויי פיטורים כאשר מתחלף הקבלן במכרז עם האוניברסיטה (לא תמיד את מלוא הפיצויים); העובדות מקבלות שכר על חצי שעה הפסקה וניתן לצבור ימי מחלה במעבר בין קבלנים. 
אך העובדות לא יכולות להתאגד בארגון עובדים ולנהל מו"מ עם מעסיקיהן על תנאי עבודתן ומזה כשנה וחצי שחברות הקבלן מתחמקות מלהפקיד, או מפקידות באיחור, את תשלומי הפנסיה המגיעות לעובדות לפי חוק. מפגינים ציינו שחברות הקבלן החלו להעסיק עובדות בקבלנות משנה כלומר עובדות קבלן של עובדות קבלן.

לדבריהם: "הפתרון היחידי הוא העסקה ישירה רק באמצעות העסקה ישירה יהיה ניתן להבטיח את ההגנה המלאה על הזכויות של העובדות רק כך האוניברסיטה לא תוכל להתחמק מאחריות".