ארגון העיתונאים קורא לסולידריות עם עובדי ערוץ 13 המחריפים צעדיהם

ארגון העיתונאים פרסם בצהריים (ראשון) קריאה לסולידריות מעמדית תחת הכותרת "חברינו מחדשות 13 צריכים את הגב שלכם". לדברי הארגון "הנהלת רשת פועלת לחסל את חברת חדשות 13 – לפגוע בעצמאותה ולפטר יותר משליש מעובדיה וזאת באמצעות העברת רצועות שידור של אקטואליה לחברות הפקה חיצוניות".

ועוד נמסר כי "זה מהלך לא יעיל כלכלית, כי חברת החדשות היא מפיקה הרבה יותר זולה; זה מהלך פסול אתית, כי הוא מוציא תכנים מחברה בעלת הפרדה מבנית שמטרתה לצמצם דרמטית התערבויות זרות, זה מהלך שפוגע בעובדי חדשות 13 שיפוטרו. זה מהלך שפוגע בכלל ציבור העיתונאים, כי הוא הורג משרות יציבות בחברה גדולה תחת הסכם קיבוצי ומייצר משרות נטולות כל ביטחון תעסוקתי וזה מהלך שכל מטרתו היא להחליש את חברת החדשות ולהשאיר אותה מצומקת וחסרת כוח."

הקריאה פורסמה במסגרת המאבק שמובילים הארגון וועד העובדים, במסגרתו הוכרז סכסוך עבודה והעובדים החלו לנקוט צעדים ארגוניים. היום הודיע הוועד כי עיתונאי חדשות 13 יפסיקו לשרת את מי שמנסה לגדוע את מטה לחמם ולא יספקו יותר עבודה בחינם לתוכניות של רשת. הנהלת רשת פועלת להביא עיתונאים מכלי תקשורת אחרים כדי שישתתפו בתוכניות בחינם וימלאו את מקומם של עיתונאי חברת החדשות וכך לשבור את שביתתם.

"פגיעה בעיתונאי חברת החדשות היא פגיעה בכל אחד מאיתנו, העיתונאים בישראל, בין אם חברים בארגון ובין אם לא. זה הזמן לגילוי סולידריות: אנו קוראים לכולם לא לשתף פעולה עם הניסיונות של רשת 13לא להגיע להתארח בתוכניות האקטואליה שלה, לסרב להגיש פינות או לסייע עם כל תוכן מכל סוג שהוא, וזאת עד שהנהלת רשת תחזור בה מהכוונה לפגוע בחברת החדשות ותגיע להסכם מול העובדים ונציגיהם", נמסר ארגון העיתונאים.

יצוין שוועד העובדים של "חדשות 13" הודיע הבוקר על החרפת העיצומים בהם נוקטים העובדים, ובין היתר לא יספקו העובדים ביממה הקרובה שירותים כלשהם לתוכניות המופקות בערוץ 13, ובהם רצועות 17:00, 19:00, "הצינור" ותכנית הבוקר. בהודעה שהוציא הועד לעובדים נאמר, "למרות העמדה האחראית והשקולה שאנו מציגים בדיוני המו"מ, 'רשת' ממשיכה להתעקש על קיצוץ של 35% בתקציב חברת החדשות – בין היתר בנימוק שמבחינתה, 'יעיל יותר' להפיק את רצועות האקטואליה בלעדינו". "הסיבה לכך היא, כמובן, ש'רשת' ואף מפיקים פרטיים יכולים לעשות שימוש חופשי במשאבים היקרים של 'חדשות 13' – דוגמת דיווחי כתבים, חומרים שמתקבלים מהצלמים, שירותי ארכיון ועוד – מבלי לשאת בעלויות או להכפיף את עצמם לסטנדרטים העיתונאיים המחמירים של חברת החדשות", ציינו בוועד.

בוועד העובדים הוסיפו, "ערב החג הגדילה החברה לעשות והודיעה במכתב לקוני על הפחתת שכר חד צדדית לחברי קבוצת החמ"ל הפנימי, על אף שלא חל שיבוש כלשהו בשידורים של חדשות 13, הכול במסגרת ניסיון – שקוף וכושל – לשבור את מאבק העובדים נגד תכנית החיסול". לנוכח זאת ציינו בוועד, "אמש הודענו על השהיית כל הקידומים לתכניות 'רשת' במסגרת שידורי חברת החדשות, והנחייה זו נשארת בתוקף גם היום. היום ניאלץ לנקוט צעדים נוספים כדלקמן: השהיית היחסים בין עובדי חברת החדשות לתכניות של 'רשת': עובדי החברה לא יספקו ביממה הקרובה שירותים כלשהם למשדרים שהיא איננה מפיקה: רצועת 17:00, רצועת 19:00, התכנית 'הצינור' ותכנית הבוקר של מחר (כולל הקלטות מוקדמות וצילומי חוץ המיועדים לתכניות אלה). כתבים ופרשנים בלבד מתבקשים שלא להופיע הערב גם ברצועת 18:00. התכנית בשעה 16:00, המהדורה המרכזית והתכנית 'היום שהיה' – ישודרו כולן כרגיל". "כתבים, פרשנים, עורכים, עורכי משנה, צלמים, מקליטים, מפיקים, עורכי וידאו, גרפיקאים, אנשי ארכיון, דוגמי כרטיסים ועובדי קונטרול (לרבות בימאים ועוזריהם) נדרשים שלא לשתף פעולה עם התכניות הללו", הדגישו בוועד.