ארגון הסגל ההוראה החיצוני במרכז הבינתחומי הרצליה הכריז סכסוך עבודה

כוח לעובדים, המאגד את חברי הסגל החיצוני במרכז הבינתחומי הרצליה, הודיע אתמול השבוע על הכרזת סכסוך עבודה במוסד. משמעות ההכרזה היא כי הוועד יוכל לשבות בתום 14 יום, וכך לא תיפתח שנת הלימודים כסדרה.

מפגש סטודנטים בבינתחומי. צולם בינואר השנה, בטרם פרצה מגפת הקורונה (צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה)

הסכסוך הוכרז בגלל סירוב המוסד להכיר בו כארגון היציג המכללה. הוועד מייצג רק את חברי הסגל החיצוני או המרצים מן החוץ, שמהווים כ-900 עובדות ועובדים, ולא את חברי הסגל הקבוע. ההתארגנות בבינתחומי החלה בשל הפגיעה חד צדדיים בתנאי ההעסקה של חברי הסגל החיצוני. במארס האחרון פנתה הנהלת המרכז לעובדים, וביקשה את הסכמתם להפחית משכרם, כשהסגל האקדמי החיצוני התבקש להסכים לקיצוץ של 10% בשכרו, בעוד חברי הסגל הקבוע, ששכרם גבוה באופן משמעותי, התבקשו להסכים לקיצוץ נמוך בהרבה, וזאת ללא הנמקה למהלך.

לאחר התארגנות העובדים והתנגדותם לקיצוץ במארס, נדחה הקיצוץ לתחילת שנת הלימודים הקרובה. לטענת הוועד, המהלך הוצג על ידי ההנהלה כ"וולנטרי", אבל חברי סגל שסירבו לקיצוץ – זומנו לשימוע לקראת סיום העסקה בתום הסמסטר. בנוסף, הסגל החיצוני נאלץ לספוג מטלות נוספות רבות הקשורות להתמודדות עם נגיף הקורונה וזאת ללא כל התחשבות, התייעצות או תשלום נוסף.

מהוועד נמסר: "מצער לגלות כי בניגוד לכל שאר האוניברסיטאות בישראל, מסרבת הנהלת המרכז להכיר בנציגות העובדים מסגרת בסיסית בכל יחסי עבודה במוסדות אקדמיים ולמרבה המבוכה לא מוצאת לנכון להציג ביסוס לטענותיה, משום שאין ביסוס לטענות אלה. זהו מסר עגום לציבור הסטודנטים שלנו, שמבהיר כי ההתנגדות העקרונית לזכות ההתארגנות חשובה יותר מהתבססות על עובדות. אנו מקווים כי הנהלת המרכז תתעשת בהקדם, ונוכל לפתוח במו"מ לכינון הסכם קיבוצי כמתחייב בחוק, באורח המכבד ומחזק את סגל ההוראה במרכז הבינתחומי".

יצוין שלפני שבועיים כל ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות ובמכללות הכריזו על סכסוך עבודה. יצוין שמרצי הסגל הזוטר מהווים את רוב כוח ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה. אסיפות מקוונות של אנשי הסגל הזוטר נערכו בשבועיים האחרונים על מנת לאשר את ההכרזה.

מהוועד המתאם של הארגונים נמסר "אנחנו נאלצים להכריז על סכסוך עבודה עקב התעלמותם של ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), ועד ראשי המכללות (ור"מ), הוועדה לתקצוב ולתכנון של ההשכלה הגבוהה (ות"ת) והממונה על השכר באוצר לפניות הסגל האקדמי הזוטר בעניין קיום מו"מ מהיר להסכם בעקבות מגפת הקורונה. אנו דורשים הסכם הוגן השומר על זכויותינו".

הסכם הקורונה שעליו חתמו הארגונים בתחילת סמסטר ב׳ בשנת הלימודים שעברה לא נתן מענה לשורה של סוגיות מרכזיות, ובראשן הסדרת תנאי העבודה בתקופת בידוד; שמירה על בריאות חברי הסגל ומתן פתרונות לאוכלוסיות בסיכון; הסדרת נושאי הקניין הרוחני הרלוונטיים לתוצרי הלמידה בהוראה מקוונת, לרבות הקלטות שיעורים והמצגות המוצגות בהם; החזרי הוצאות בגין עבודת הוראה מהבית; הגדרת המשימות שעל חברי הסגל לבצע במסגרת תפקידם בהוראה מקוונת וקביעת תגמול בגין ביצוע משימות עודפות. עוד דורשים מרצי הסגל הזוטר הבטחת לאיפגיעה בהיקפי ההעסקה הכוללים של סגל ההוראה בשל המעבר להוראה מקוונת; הבטחת אי פגיעה בקרנות, מענקים או תשלומים להם זכאים חברי הסגל באופן רגיל; הסדרת תנאי תקופת מעבר להוראה מקוונת, לרבות בנוגע למשקלם של משובי הסטודנטים ולצורך בהשקעת זמן למידה והכנה בגין המעבר; ועוד. יצוין שההסכם שנחתם במארס שעבר חל רק על הסמסטר שעבר, ותוקפו יפוג בסוף החודש הנוכחי, בעוד כעשרה ימים.

עוד נמסר כי "כל אלה הן סוגיות רלוונטיות לכל עובדי הסגל האקדמי הזוטר בהשכלה הגבוהה בישראל, ולכן פנינו בשיתוף פעולה עם מרבית ארגוני הסגל באוניברסיטאות ובמכללות בישראל לוועד ראשי האוניברסיטאות, ועד ראשי המכללות, הממונה על השכר באוצר וראש הות"ת בדרישה להגיע להסכמות בסוגיות אלה לקראת שנת הלימודים הקרובה. לצערנו, עקב אי נכונותם של ור"ה, ור"מ, ות"ת והאוצר לנהל עמנו מגעים ברמה הארצית, נראה כי אין לארגונים החברים בהתארגנות הארצית, כל ברירה אלא להכריז על סכסוך עבודה מול  המוסדות האקדמיים בהם הם מועסקים".